iPod, iPhone, iPad - te urządzenia zmieniły sposób, w jaki się komunikujemy, słuchamy muzyki, przeglądamy internet. Za wszystkimi nimi stał ten sam człowiek - Steve Jobs, który dzisiaj zmarł. Wielu zarzuca mu, że jego gadżety wcale nie są innowacyjne, że korzysta z pomysłów innych, że jego siłą jest przede wszystkim marketing. Ale nikt nie ośmieli się powiedzieć, że produkty Jobsa nie zrewolucjonizowały rynku nowych technologii i naszego życia w ogóle.
Oto swoista "lista przebojów" Apple'a pod rządami Jobsa:
iMac G3 (1997) Komputer, dzięki któremu Apple rozpoczął swój marsz na szczyt. Kolorowa, designerska obudowa i monitor zintegrowany ze stacją dysków były prawdziwym przełomem na rynku zdominowanym przez szare, toporne PC-ty. iMac G3 był też pierwszym komputerem oferującym porty USB w standardzie. Nie miał natomiast wejścia na dyskietki 3,5''. Jobs stwierdził, że w erze płyt CD i internetu nie będzie ono potrzebne. Mimo wysokiej ceny i możliwości zbliżonych do obecnych na rynku konkurencyjnych produktów, stał się prawdziwym hitem.
iPod (2001) Niewielki, wyposażony w twardy dysk odtwarzacz muzyki. Nie był pierwszym tego typu urządzeniem na rynku, ale całkowicie go zrewolucjonizował. Po raz kolejny okazało się bowiem, że dla użytkowników, od parametrów technicznych ważniejsze są łatwość użytkowania i dobry design. A te cechy iPod miał - jego najbardziej charakterystycznym elementem było białe kółko, służące do wygodnego i szybkiego przeglądania zasobów muzycznych. Wkrótce iPod stał się modnym gadżetem i symbolem pewnego stylu życia. Pokazywali się z nim publicznie celebryci, artyści, politycy. Dziś na rynku jest już szósta generacja odtwarzacza, a także kilkanaście wariacji, m.in. z dotykowym ekranem. Dzięki nim Apple kontroluje ponad 70 proc. rynku odtwarzaczy muzycznych w USA.
iTunes Store (2003) Internetowy sklep z muzyką, który zrewolucjonizował cały rynek fonograficzny. Między innymi dzięki niemu taką popularność zyskał iPod (i na odwrót). iTunes pozwala na zakup muzyki za jednym kliknięciem, bez wychodzenia z domu. Z jednej strony stał się ułatwieniem dla słuchaczy (a także pozwala im kupować muzykę taniej), z drugiej zapewnia przychody muzykom, którzy zaczęli tracić coraz więcej wraz z rozwojem muzycznego piractwa. Obecnie iTunes Store oferuje ponad 18 milionów piosenek znajdujących się w katalogach wszystkich ważnych koncernów fonograficznych, a premiera albumu w serwisie jest dla wielu artystów ważniejsza niż jego pojawienie się na sklepowych półkach. Do tej pory iTunes Store sprzedało już 16 mld plików muzycznych. W 2008 r. oprócz muzyki w internetowym sklepie Apple (AppStore) można też kupić aplikacje na iPoda, iPhone'a i iPada.
iPhone (2007) Połączenie telefonu, przenośnego odtwarzacza muzyki, przeglądarki internetowej, konsoli do gier i mini tabletu - jednym słowem smartfon. iPhone nie był ani pierwszym, ani najlepszym tego rodzaju urządzeniem na rynku, ale to właśnie on rozpoczął globalną modę na smartfony i obecnie nie ma lepiej sprzedającego się urządzenia tego typu. Zadecydowały o tym znaki firmowe Apple - dobry design i łatwość użytkowania. Wiele rozwiązań zastosowanych w iPhone - przede wszystkim ekran dotykowy - jest dziś standardem w telefonach innych firm. Obecnie na rynku jest już czwarta generacja iPhone'a. Piąta została zaprezentowana przedwczoraj - w sklepach pojawi się za tydzień.
iPad (2010) Jobs zrobił to po raz kolejny. Wziął koncept, który nie był ani nowy, ani popularny i uczynił z niego rewolucyjną ideę, która kompletnie zmieniła rynek. Najpierw w ten sposób sprzedał światu iPoda, potem iPhone'a, a w 2010 r. iPada. iPad to tablet, czyli przenośny komputer wielkości kartki papieru, bez klawiatury i myszki, ale z dużym dotykowym ekranem. Służy przede wszystkim do przeglądania internetu, ale także oglądania filmów i zdjęć, słuchania muzyki, grania w gry, korzystania z mobilnych aplikacji czy wreszcie czytania e-gazet i e-książek. W przeszłości tego typu urządzenia wielokrotnie próbowały bezskutecznie podbić serca użytkowników, ale dopiero produkt Apple'a zyskał masową popularność i de facto stworzył cały nowy segment rynku, na który teraz próbują wedrzeć się konkurenci. Obecnie w sklepach jest już druga generacja iPada.
Źródło: tvn24.pl