Niebawem komputerowy kursor sięgający pod dziecięce matki spotkasz robiąc zakupy. Taką niecodzienną formę dotarcia do rodziców, by zwrócić ich uwagę na problem zagrożeń czyhających w internecie na ich dzieci wybrała Fundacja Dzieci Niczyje.
"Twoje dziecko ma 3 lata? Wkrótce sięgnie po komputerową myszkę. 5 lat? Pewnie pierwsze doświadczenia z komputerem ma już za sobą. Wkrótce będziesz mógł wiele się od niego nauczyć. Jest starsze? Pamiętaj, że w dalszym ciągu jest dzieckiem, a Ty, jako rodzic, jesteś odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo, również w wirtualnym świecie" - tak zwracają się do rodziców autorzy kampanii.
Do sklepów z ubraniami dla dzieci trafiły majtki na specyficznym wieszaku: to na nim narysowany jest komputerowy kursor, który najwyraźniej próbuje pod majtki sięgnąć. Na odwrocie wieszaka wydrukowano ostrzeżenie o pedofilii w internecie.
Zwrócić uwagę rodziców, by zaczęli myśleć
Jak podkreślają organizatorzy kampanii, z badań wynika, że zaledwie co trzeci rodzic rozmawia z dzieckiem o zasadach, jakich powinno przestrzegać, korzystając z internetu. - Rodzice nie mają świadomości, że ich pociechy mogą zetknąć się w sieci z pornografią, agresją, narkotykami, promowaniem anoreksji lub narazić się na kontakt z pedofilem. Większość rodziców w Polsce jest przekonana, że ich dziecko jest bezpieczne w internecie. Dlatego właśnie bijemy na alarm - mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje.
Jak mówi, Fundacja zupełnie świadomie zdecydowała się na użycie takich zaskakujących środków. - Rodzice biorący udział w pilotażu otwarcie mówili, że na widok zestawienia dziecięcych majtek i komputerowego kursora zaczęli po raz pierwszy zastanawiać się, z kim ich dzieci mają kontakt w internecie - opowiada Wojtasik. Podkreśla, że fundacja nie chce "demonizować internetu", ale zmienić świadomość rodziców.
150 sklepów w Polsce
Tłumaczy też, że dla dziecka przypadkowy kontakt w sieci z treściami nieadekwatnymi do jego wieku - takimi właśnie jak przemoc, czy pornografia - może być zaskoczeniem, ale może też wywoływać szok.
FDN zwraca uwagę, że wiek dzieci rozpoczynających swoją przygodę z internetem wciąż się obniża, dlatego rodzice powinni kształtować w nich właściwe nawyki od najmłodszych lat. Pozwoli to dzieciom na konstruktywne korzystanie z potencjału Sieci.
Zawieszki pojawią się w 150 sklepach Coccodrillo na terenie całego kraju. W sklepach dostępne będą też materiały informujące o zasadach bezpieczeństwa w sieci, w tym opracowana przez ekspertów ulotka, zawierającą m.in. podstawowe reguły bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci. Akcja potrwa do 15 lutego. Kampania jest prowadzona przez FDN, w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Fundacja Dzieci Niczyje