Amerykański gigant spożywczy, koncern Kraft, ma wolną drogę do przejęcia brytyjskiego konkurenta, firmy Cadbury - przynajmniej jeśli chodzi o Komisję Europejską. Bruksela uwzględniła jednak polski postulat i postawiła warunek: polska marka Wedel nie zostanie przejęta.
Kratft pierwszą propozycję przejęcia brytyjskiej firmy za ponad 16 miliardów dolarów złożył we wrześniu. I zarząd, i akcjonariusze Cadbury ustosunkowali się do niej niechętnie. Amerykanie jednak nie ustają w zabiegach. Między innymi o zgodę na ewentualną transakcję wystąpili do unijnych organów antymonopolowych.
Ostatnio Kraft Foods sprzedał za 3,7 miliarda dolarów swój północnoamerykański dział produkujący mrożoną pizzę, a pieniądze z transakcji ma przeznaczyć na poprawienie ofery dla akcjonariuszy Cadbury.
Bo Ptasie mleczko walczy z Alpejskim
Bruksela zaś zasięgnęła opinii odpowiednich urzędów w krajach członkowskich. Polski Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że Cadbury ma u nas m.in. markę Wedel, która w naszym kraju jest najsilniejszą, najbardziej cenną i posiadającą najdłuższe tradycje marką wśród słodyczy.
Dotąd z powodzeniem bezpośrednio konkuruje ona właśnie z produktami Kraft Foods: ptasie mleczko Wedla konkuruje z alpejskim mleczkiem Krafta, czekolady Wedla - z czekoladami Milka należacymi do Krafta. UOKiK uznał, że zgoda na przejęcie Wedla znacząco wzmocniłaby pozycję rynkową Kraft Foods w Polsce, podwajając udział tego koncernu w rynku.
Trzeba będzie sprzedać w Polsce i w Rumunii
Urząd sugerował Brukseli nałożenie obowiązku sprzedaży przez Kraft Foods marki Wedel i związanych z nią aktywów. Udzielona właśnie warunkowa zgoda Komisji Europejskiej dla przejęcia angielskiego Cadbury przez amerykański koncern Kraft Foods takie rozwiązanie uwzględnia. Innym warunkiem jest sprzedaż przez Kraft czekoladowego ramienia Cadbury w Rumunii.
Spółka Kraft jest producentem żywności i napojów działającym w ponad 150 krajach. Należą do niej takie marki jak Milka, Alpen Gold czy Toblerone. Cadbury działa w ponad 60 krajach na rynku produkcji i sprzedaży wyrobów czekoladowych i cukierniczych. Jest liderem rynku w Wielkiej Brytanii i Irlandii przede wszystkim dzięki marce Dairy Milk. W takich państwach jak Polska, Rumunia czy Portugalia obecny jest dzięki posiadaniu miejscowych marek.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24