Luty to kolejny miesiąc, w którym następuje poprawa nastrojów konsumentów. Mamy coraz większe zaufanie do naszej gospodarki - wynika z przedstawionej w piątek informacji Ipsos. Świadczą o tym lepsze oceny klimatu gospodarczego. Podobne wnioski płyną z badań GUS.
W lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt (do 93,1 pkt) wobec stycznia.
Wskaźnik ocen klimatu gospodarczego wzrósł o 8 pkt do 84,6 pkt. "Coraz więcej Polaków dostrzega pozytywne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku, a także częściej liczy na poprawę sytuacji w przyszłości" - poinformował Ipsos.
W ostatnim miesiącu wyraźnie zmniejszyły się obawy Polaków przed wzrostem bezrobocia - z 43 proc. badanych do 37 proc.
Według danych GUS, bezrobocie w styczniu wyniosło 12,7 proc. i było o 0,8 proc. wyższe niż w grudniu ubiegłego roku. Z kolei sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 2, 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku, po wzroście o 7,2 proc. rok do roku w grudniu 2009 roku, a miesiąc do miesiąca spadła o 24,4 proc.
Rośnie skłonność do zakupów
Ipsos podał, że podobnie jak w styczniu wypadła ocena Polaków dotycząca własnej sytuacji materialnej - skłonność do zakupów w lutym wyniosła 98,7 pkt. W styczniu było to 98 pkt. "Przy obiektywnym spadku sprzedaży detalicznej świadczy to dobrze o kondycji konsumentów. Spadek sprzedaży nie wynikał zatem ze spadku nastrojów, ale mógł być powodowany czynnikami zewnętrznymi, np. pogodą" - podkreślił Ipsos.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. Badanie zostało przeprowadzone między 4 a 11 lutego na losowej grupie 1012 Polaków w wieku powyżej 15 lat.
Poprawiają się oceny sytuacji gospodarczej
Także badania GUS pokazują, że konsumenci są w coraz lepszych nastrojach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł w porównaniu ze styczniem 2010 r. o 2,7 pkt proc. do minus 15,7 pkt proc. BWUK w porównaniu z lutym 2009 r. jest wyższy o 10,7 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się o 2,5 p.proc. i ukształtował się na poziomie -24,7 p.proc.: wskaźnik ten jest znacznie wyższy niż w lutym 2009 r. (o 16,5 p.proc.)" - napisano.
Z badania wynika, że w lutym poprawiły się m.in. oceny perspektyw sytuacji gospodarczej w Polsce oraz perspektyw rynku pracy.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24