J.W. Construction zapłaci 1,7 mln złotych kary za łamanie praw konsumenta w umowach z nabywcami mieszkań - decydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd zakwestionował m.in. odmawianie klientom prawa do odstąpienia od umowy w przypadku zmiany ceny.
UOKiK wydał komunikat dotyczący J.W Construction: "Postępowanie Urzędu wykazało, że deweloper stosuje we wzorcach umów (...) postanowienia niezgodne z prawem, wpisane na podstawie prawomocnych wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do Rejestru klauzul niedozwolonych" - czytamy.
Urząd wszczął postępowanie administracyjne przeciwko J.W. Construction w lutym tego roku, na skutek licznych skarg klientów.
Zarząd spółki nie zgadza się z decyzją i już zapowiedział odwołanie.
Klient ma prawo odstąpić od umowy
UOKiK zakwestionował m.in. odmawianie klientom prawa do odstąpienia od umowy w przypadku zmiany ceny. Deweloper zastrzegał sobie możliwość podniesienia ostatecznego kosztu nieruchomości, argumentując korektę ceny zmianą stawek VAT lub cen materiałów budowlanych.
- Przedsiębiorca decydujący się na podwyżkę musi wskazać przyczyny i jej realny wpływ na zmianę kosztów - tłumaczą przedstawiciele UOKiK. - Dodatkowo spółka powinna w umowie zagwarantować kupującemu możliwość odstąpienia od niej w sytuacji, gdy nowe założenia okażą się przez niego nie do zaakceptowania - dodają.
Zgodnie z prawem, w przypadku zmiany istotnych warunków umowy, konsument może od niej odstąpić. - Dotyczy to również sytuacji, gdy zmianie ulegnie wielkość powierzchni lokalu. Konsekwencją jest bowiem konieczność uregulowania różnicy, która może stanowić zbyt dużą uciążliwość - przypominają urzędnicy.
Kontrowersyjne, zdaniem UOKiK, były też zapisy ograniczające odpowiedzialność przedsiębiorcy, m.in. przez zagwarantowanie sobie możliwości zmiany terminu oddania mieszkania. Spółka nie wyszczególniła wszystkich okoliczności, w jakich mogło to nastąpić.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24