W Polsce sprzedano już prawie 100 tys. iPhone’ów. Choć wydaje się, że to stosunkowo niewiele, to telefon Apple pobudził rozwój rynku zaawansowanych komórek - pisze "Rzeczpospolita".
iPhone firmy Apple zadebiutował w Polsce pod koniec ubiegłorocznych wakacji. W ciągu niecałych pięciu miesięcy firmy Orange i Era – dwaj operatorzy, którzy mają te telefony w swojej ofercie – sprzedały, według szacunków "Rzeczpospolitej", około 90 – 100 tys. sztuk. To 2 – 3 proc. wszystkich aparatów, jakie w tym czasie znalazły nabywców na polskim rynku telefonów komórkowych.
– To niezły wynik, ale chyba poniżej oczekiwań – komentuje w rozmowie z "Rzeczpospolitą" przedstawiciel jednego z konkurencyjnych wobec Apple’a producentów komórek. W ubiegłym roku sceptycy szacowali chłonność polskiego rynku na ok. 100 tys. sztuk iPhone’ów. Ten poziom już został osiągnięty, więc może ich czekać niespodzianka.
– Nie spodziewamy się spadku tempa sprzedaży w najbliższych miesiącach – informuje bowiem Zbigniew Lazar, rzecznik Ery. Ani Era, ani Orange nie chcą podać, ile telefonów sprzedały. Według informacji gazety sprzedaż Ery jest nieco wyższa, ponieważ ten operator silniej promował telefon firmy Apple.
Apple pociągnął innych
Na dalszy wzrost rynku liczy nie tylko Apple. – Dynamicznie rozwija się segment telefonów wyższej klasy, wyposażonych w otwarty system operacyjny oraz ekran dotykowy – mówi Tomasz Moś, analityk GfK Polonia, która monitoruje polski rynek telefonów komórkowych. O ile cały rynek komórek – w Polsce i na świecie – czeka w tym roku niewielki spadek, o tyle segment tzw. smartfonów, do którego należy iPhone, dynamicznie rośnie.
Jak podkreśla "Rz", telefon Apple był katalizatorem rozwoju rynku smartfonów. Na całym świecie startował z ogromną medialną wrzawą. Konkurenci, chcąc nie chcąc, musieli przyspieszyć prace nad analogicznymi modelami. Około 15 mln sprzedanych w ubiegłym roku iPhone’ów to niewielka część całego komórkowego rynku szacowanego na ponad 1,2 mld telefonów. Apple jednak zajął przebojem pierwsze miejsce wśród producentów smartfonów i przetarł szlak konkurentom, takim jak choćby Samsung i jego model Omnia.
– Omnia była najlepiej sprzedającym się w zeszłym roku modelem telefonu z wyższej półki – mówi Monika Żuk z Samsunga. Według firmy badawczej IDC ubiegłoroczny rynek smartfonów urósł pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy aż o 27 proc. Nokia szacuje liczbę sprzedanych modeli na 161 mln. W tym roku wzrost ma być znacznie mniejszy, bo tylko o 9 proc., ale w przyszłym roku ma skoczyć do 24 proc. - pisze "Rzeczpospolita".
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24