Dzień przed premierą iPhone'a 3G w Polsce, dystrybutor gadżetu przyznaje się do manipulacji. Już od kilku dni przed salonami Orange stoją kolejki. Ustawił je... sam Orange. - Pomysł miał na celu podgrzanie atmosfery przed rozpoczęciem sprzedaży - przyznaje Wojciech Jabłczyński, rzecznik Grupy TP w rozmowie z TVN CNBC Biznes.
Sprzedaż iPhone'a ruszyła w Polsce o północy z czwartku na piątek. Czy wzbudzi takie zainteresowanie, jak w innych częściach świata?
"Siedzę tu od wtorku"
W czwartkowy poranek kolejki pojawiły się pod trzema warszawskimi salonami Orange, która jest jednym z dwóch dystrybutorów najnowszej wersji iPhone w Polsce (drugim jest Era).
– Siedzę tu od wtorku od godz. 17 – mówił Mariusz z Mińska Mazowieckiego, który stał pierwszy w kolejce pod salonem przy ul. Pańskiej dziennikarzom "Życia Warszawy", którzy w czwartek opisali marketingowy zabieg firmy. Wojciech Jabłczyński, rzecznik Grupy TP (właściciela PTK Centertel, operatora Orange) zapewnia, że telefonów nie zabraknie.
Era straci na pomysłowości Orange?
Szymon Gutkowski, specjalista od marketingu z firmy DDB Warszawa ocenił dla "ŻW": – To ciekawy sposób i może okazać się skuteczny. Tworzy się wrażenie, że i-Phone jest czymś niezwykłym, pożądanym i wartym uwagi. Tworzy się szum medialny. I ludzie będą raczej kojarzyć i-Phone'a tylko z Orange, mimo że oferuje go też Era - dodaje.
Co ciekawe, ten telefon w Erze można kupować już od 8 sierpnia. – A od piątku od północy można je odbierać w salonach – mówi "ŻW" Wojciech Strzałkowski z Ery.
To wszystko sterowane
Ustawienie tłumu klientów przed punktami sprzedaży iPhone'a to pomysł działu marketingu firmy Orange. - Myślę, że spełnił on oczekiwania - ocenia Jabłczyński. - Ludzie, którzy szli Placem Konstytucji byli zainteresowani, skąd się wzięła ta kolejka - dodaje.
Premiery iPhone'a na całym świecie obfitują w zdjęcia tłumów, koczujących pod sklepami i to całe dnie przed premierą gadżetu. Czy to również "happening", sterowany odgórnie przez działy reklamy firm?
Jeśli tak, to skuteczny: 1 mln aparatów iPhone sprzedano w ciągu zaledwie pierwszych trzech dni sprzedaży w Ameryce. Telefon rzeczywiście jest wyczekiwany, choć są tacy, co uważają go za technologiczny bubel, a w najlepszym razie produkt mocno przereklamowany.
Od 1 do 999 zł
Od północy z czwartku na piątek w iPhone'a będzie można kupić w 400 salonach sprzedaży Orange. Z kolei biuro prasowe Polskiej Telefonii Cyfrowej (operator Ery) podało, że iPhone od północy będzie dostępny w 7 salonach firmowych sieci: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie.
Urządzenie w Polsce w obu sieciach kosztuje od 1 do 999 zł w zależności od czasu umowy i pojemności (8 GB lub 16 GB). iPhone to stworzone przez firmę Apple kieszonkowe urządzenie posiadające funkcje telefonu komórkowego, odtwarzacza MP3 (iPod) i komunikatora internetowego. iPhone 3G to nowa i ulepszona generacja telefonu.
Źródło: TVN CNBC Biznes, "Życie Warszawy"
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES