Koncern Boeing wznowił testowe loty swej najnowszej maszyny typu 787 Dreamliner. Koncern ma nadzieję na rychłe uzyskanie od amerykańskich organów regulacyjnych atestów dopuszczających Dreamlinera do eksploatacji. Rozpoczęcie seryjne produkcji maszyny jest opóźnione o 2,5 roku po serii technicznych problemów.
"Boeing wznowił dzisiaj próby w locie do uzyskania certyfikacji 787 dla Dreamliner" - podała spółka w komunikacie. Jak stwierdzono, cztery samoloty przywrócono do "stanu lotnego", a w przypadku dwóch innych ma to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.
Boeing poinformował, że w maszynach zainstalowane nowe oprogramowanie systemu elektroenergetycznego i przeprowadzono rygorystyczne kontrole w celu potwierdzenia gotowości do lotów. Testowe loty musiały zostać wstrzymane z powodu pożaru, który wybuchł na pokładzie jednej z maszyn w listopadzie, zmuszając pilotów do awaryjnego lądowania.
Nowy harmonogram dostaw
Boeing podał tez nowy harmonogram dostaw pierwszych egzemplarzy Dreamlinera. Nowy terminarz odzwierciedla skutki listopadowego pożaru oraz uwzględnia czas potrzebny na wyprodukowanie, zainstalowanie i wypróbowanie ulepszonego oprogramowania i nowych paneli rozdzielczych prądu do prototypowych i seryjnych egzemplarzy Dreamlinera.
"Ten zrewidowany termin pierwszej dostawy ma związek z pracą, jaką naszym zdaniem należy wykonać dla skompletowania testów i certyfikacji 787. Pozostawiliśmy sobie również pewien margines rezerwy na wszelki dodatkowy czas, jaki byłby niezbędny do uzupełnienia czynności certyfikacyjnych" - głosi oświadczenie wiceprezesa Boeinga i zarazem generalnego menedżera programu 787 Scotta Fanchera.
Nadal pierwszym odbiorcą Dreamlinera ma być japońskie towarzystwo All Nippon Airways. Według nowych planów swą maszynę powinno otrzymać w III kwartale 2011 roku. Oznacza to ponad trzyletnie opóźnienie wobec pierwszych planów. Boeing rozpoczął program budowy Dreamlinera w kwietniu 2004 roku, planująć, że pierwsze maszyny trafią do nabywców 2 pierwszej połowie 2008.
Już w grudniu media informowały, że listopadowy pożar spowoduje przesunięcie dostaw i pierwsza maszyna dla japońskich linii lotniczych ANA, wtedy planowana na luty 2011, trafi w ręce nabywcy latem i odpowiednio przesuną się tez dostawy kolejnych.
Marzenie z kłopotami
Boeing 787 Dreamliner to najważniejszy obecnie projekt amerykańskiego koncernu. Ma być bardziej ekologiczny, cichy i oszczędny niż samoloty produkowane dotąd. Jego konstrukcja zbudowana jest w dużej części z włókna węglowego, co powoduje, że spala 20 proc. mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla niż dotychczas budowane maszyny podobnej wielkości i zasięgu.
Dreamlinery mogą jednorazowo przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy w maju 2008. Ostatecznie pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w grudniu 2009 roku.
Pierwszym europejskim nabywcą maszyn tego typu maja być Polskie Linie Lotnicze LOT.
Źródło: AFP
Źródło zdjęcia głównego: Boeing