Już 48 proc. dorosłych Polaków ma w domu dostęp do internetu - wynika z badania "Polacy w sieci" przeprowadzonego przez CBOS. Ponad połowa (57 proc.) ma w domu komputer.
Jak wynika z badania, prawie dwie piąte dorosłych Polaków (39 proc.) używa e-maila. Co czwarty z nich sprawdza swoja skrzynkę codziennie. Niemal wszyscy użytkownicy poczty elektronicznej korzystają z niej w kontaktach prywatnych. W sprawach służbowych używa e-maila co trzeci internauta (16 proc.).
Poszerza się katalog działań, które można w sieci wykonywać. Stała się ona powszechnym kanałem dostępu do dóbr i usług, a także miejscem działalności artystycznej i dziennikarskiej Raport CBOS
Na zakupy i do dzwonienia
Od ubiegłego roku przybyło osób robiących zakupy przez internet. W lutym 2008 r. 15 proc. ogółu dorosłych kupiło coś w sieci. Najczęściej były to książki lub płyty, a także sprzęt elektroniczny, odzież i obuwie. Rośnie również liczba połączeń telefonicznych za pośrednictwem sieci. Blisko dwie piąte dorosłych internautów w marcu prowadziło przez internet rozmowy telefoniczne, korzystając z komunikatorów takich jak np. Skype.
Jak napisali w raporcie z badań analitycy CBOS, szybki i systematyczny rozwój internetu ma dwa wymiary. "Z jednej strony obserwujemy wzrost liczby użytkowników i rozszerzanie się populacji internautów na grupy społeczne dotychczas nieobecne w sieci. Z drugiej, poszerza się katalog działań, które można w sieci wykonywać. Stała się ona powszechnym kanałem dostępu do dóbr i usług, a także miejscem działalności artystycznej i dziennikarskiej" - czytamy.
Nie tylko młodzież
W raporcie analitycy podkreślili, że szybko powiększają się społeczności wirtualne, a ich uczestnicy to już nie tylko młodzież. "Analizując wyniki należy pamiętać, że internauci to zwykle ludzie młodzi, natomiast badanie zostało zrealizowane na próbie reprezentatywnej dla dorosłej ludności Polski. Nie opisuje ono zachowań wszystkich internautów, lecz jedynie tych, którzy ukończyli osiemnaście lat" - napisano w komunikacie.
Podkreślono także, że wyposażenie gospodarstw domowych w komputery i dostęp do internetu jest związane z wykształceniem i sytuacją materialną, a także wiekiem respondentów.
Im lepsze wykształcenie, tym większe prawdopodobieństwo, że respondent korzysta z sieci. Z kolei badani w wieku powyżej 55 lat rzadziej mają komputer i dostęp do internetu niż młodsi.
Badanie CBOS realizowane było w dniach 7-10 marca na reprezentatywnej (1205 osób) próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl