Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosiła przetarg na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. Chodzi o 25-kilometrowy fragment Malewice - Chlebczyn. To najbardziej wysunięty na południe podlaski odcinek trasy na granicy z województwem mazowieckim.
W najbliższych dniach ogłoszenie o przetargu ukaże się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
S19 Malewice - Chlebczyn
Odcinek Malewice - Chlebczyn ma być obwodnicą Siemiatycz od zachodniej strony miasta. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie się krzyżować z drogą wojewódzka numer 690; Siemiatycze Południe, z wyprowadzeniem bezkolizyjnym ruchu na DK62 w stronę Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego. Ponadto nad doliną rzeki Bug będzie zbudowana estakada o długości prawie 660 metrów.
GDDKiA podała w komunikacie, że firmy zainteresowane przetargiem mogą zgłaszać swoje oferty do 9 listopada. Umowa z wykonawcą w systemie "projektuj i buduj" ma być zawarta w pierwszym kwartale 2021 roku. GDDKiA planują, że zezwolenie na realizację tej inwestycji będzie wydane na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2022 roku.
Powstająca ekspresówka będzie drogą dwujezdniową, po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne.
"Via Carpatia to droga o znaczeniu cywilizacyjnym"
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podczas piątkowej konferencji prasowej w Siemiatyczach zaznaczył, że ogłoszenie kolejnego przetargu na budowę trasy Via Carpatia to realizacja obietnic obecnego rządu w sprawie tej drogi. Przypomniał, że budowa jest istotna z punktu widzenia interesów komunikacyjnych, gospodarczych i społecznych Polski, ale też innych krajów tej części Europy.
- Można jednym słowem powiedzieć, że Via Carpatia to droga o znaczeniu cywilizacyjnym, bo pozwoli na rozwój szczególnie tych regionów, przez które będzie przebiegać: Podlasie, Lubelszczyzna, Podkarpackie. Te województwa, społeczeństwa tych województw zyskają na Via Carpatia nie tylko bezpieczne, komfortowe i wygodne połączenie, ale również zyskają coś więcej: podniesienie potencjału gospodarczego - mówił Weber. Dodał, że droga ekspresowa to "silnik rozwoju", przy takich drogach lokują się formy, tworzą miejsca pracy, rozwijają swoją działalność, dlatego jest realizowana Via Carpatia.
Weber przypomniał, że Via Carpatia jest już budowana, jest droga na Podkarpaciu, także na Lubelszczyźnie, a przejazd całą tą trasą z północy na południe kraju ma być możliwy do 2025-2026 roku.
Pozostałe inwestycje
GDDKiA w Białymstoku, która prowadzi inwestycje na S19 w Podlaskiem poinformowała, że dotąd w trakcie jest dziewięć przetargów na projekt i budowę poszczególnych odcinków S19. Łączna długość tych odcinków wynosi 134 kilometry.
W październiku ma być ogłoszony ostatni przetarg na podlaski odcinek trasy: Boćki-Malewice, o długości blisko 16 kilometrów.
Drogowcy zapowiadają, że do końca 2020 roku mają być zawarte umowy z wykonawcami czterech odcinków Via Carpatia o łącznej długości około 47,5 kilometra. To odcinki: Białystok Zachód – Białystok Księżyno (16,6 km), Księżyno – Białystok Południe (7,9 km), Białystok Południe – Ploski (12,7 km) oraz Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10 2 km).
Via Carpatia połączy północ Europy z południem. W Polsce szlak będzie miał długość ponad 700 kilometrów i będzie przebiegał przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock