Sprzedaż samochodów elektrycznych marki Tesla w Unii Europejskiej mocno w dół. Jak poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w czerwcu 2025 roku liczba rejestracji nowych aut tego producenta była o 39,5 procent niższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
W czerwcu zarejestrowano 20,35 tys. nowych pojazdów Tesli w porównaniu do 33,6 tys. w czerwcu 2024 roku. Dla porównania w maju spadek wyniósł 40,5 procent rok do roku.
W sześciu miesiącach tego roku Tesla zarejestrowała 70,65 tys. aut wobec 125,6 tys. rok temu i jest to spadek o 43,7 proc.
W sumie udział Tesli w europejskim rynku pojazdów skurczył się do 2,0 proc. w czerwcu z 3,1 proc. w czerwcu rok temu.
Działania Muska ciągną w dół Teslę
Na początku lipca Tesla poinformowała o 14-procentowym spadku dostaw pojazdów w ujęciu rok do roku, do 384 tysięcy w drugim kwartale. Dostawy są najbliższym przybliżeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych raportowanej przez Teslę.
Tegoroczny kryzys Tesli jest częściowo spowodowany negatywną reakcją na firmę w USA i Europie po tym, jak prezes Elon Musk wydał ogromne sumy na pomoc w reelekcji prezydenta Donalda Trumpa, poparł skrajnie antyimigracyjną partię AfD w Niemczech, a następnie kierował Departamentem Efektywności Rządowej w administracji Trumpa.
Jednocześnie Tesla odłożyła produkcję tańszego modelu samochodu elektrycznego "model 2", podczas gdy inni producenci samochodów oferują obecnie większą różnorodność pojazdów, a chińscy konkurenci sprzedają niedrogie samochody elektryczne z zaawansowanymi technologicznie funkcjami jazdy autonomicznej jako standard, a nie jako opcję premium.
Akcje Tesli spadły o około 18 proc. w tym roku, co stanowi najgorszy wynik wśród spółek technologicznych o dużej kapitalizacji.
Musk chce rozwijać robotaksówki
Musk starał się w ostatnim czasie skupić uwagę fanów i inwestorów na przyszłości Tesli, którą jego zdaniem zdominować będą robotaksówki firmy oraz humanoidalne roboty Optimus. Musk uważa, że robotaksówki Tesli będą pracować dla swoich właścicieli, zarabiając dla nich pieniądze, gdy ci będą spać. Roboty Optimus, jak twierdzi, będą tak zaawansowane, że będą mogły pełnić rolę pracowników fabryk lub opiekunek do dzieci.
W czerwcu Tesla rozpoczęła testowanie usługi robotaxi w Austin w Teksasie, która działa na ograniczonym obszarze z ludzkim asystentem na pokładzie. Usługa jest dostępna tylko dla wybranych pasażerów, głównie entuzjastów Tesli i Muska.
"Będziemy dalej udoskonalać i rozszerzać usługę (więcej pojazdów na większym obszarze, docelowo bez pasażera bezpieczeństwa), a także przeprowadzać testy w innych miastach USA w oczekiwaniu na kolejne uruchomienia" - poinformowała firma Tesla w prezentacji dla akcjonariuszy, powtarzając wcześniejsze oświadczenia.
Część inwestorów uważa wprowadzenie przez Teslę robotaxi za pozytywny znak dla firmy, ale analitycy Bank of America w niedawnym raporcie ostrzegli, że w krótkim okresie będzie to miało "nieistotne konsekwencje finansowe".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock