W 2023 roku poszkodowani zgłosili do ubezpieczycieli ponad 1,76 miliona szkód z polis komunikacyjnych OC i AC. Łączna wartość wypłaconych odszkodowań wyniosła prawie 16,6 miliardów złotych, o niemal 2 miliardy złotych więcej niż w poprzednim roku. Do wypadków, skutkujących zgłoszeniem szkody, najczęściej dochodziło w piątki i poniedziałki.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego poinformował, że liczba aktywnych umów obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC przekroczyła na koniec 2023 roku 28,5 mln. Z kolei liczba umów ubezpieczenia AC (autocasco) wyniosła ponad 7,3 mln.
To oznacza, że większość kierowców na polskich drogach nie ma wykupionego AC. Jak jednak zauważa UFG liczba właścicieli pojazdów korzystających z dobrowolnego ubezpieczenia systematycznie rośnie, a stosunek liczby umów AC do OC wyniósł na koniec ubiegłego roku 25,7 proc.
O wypadek najłatwiej w piątek
W 2023 roku osoby poszkodowane w zdarzeniach drogowych zgłosiły ubezpieczycielom ponad 972 tysiące szkód z ubezpieczenia OC sprawcy (rok wcześniej było to 967 tys.), z czego 45,5 tys. to szkody osobowe, pozostałe zaś to szkody majątkowe.
Ubezpieczyciele wypłacili w tym okresie 9,51 mld zł z polis komunikacyjnych OC, o 1,08 mld złotych więcej niż rok wcześniej. Do zdarzeń skutkujących wypłatą odszkodowań z OC sprawcy najczęściej dochodziło w piątki.
Z kolei z ubezpieczeń autocasco wypłacono w 2023 roku ok. 7,06 mld zł. Kwota ta była o 820 mln zł wyższa niż przed rokiem. Liczba szkód zgłoszonych z AC wyniosła ponad 789 tys. wobec 780 tys. rok wcześniej. Do największej liczby szkód zgłaszanych z tytułu dobrowolnego ubezpieczenia autocasco dochodziło w poniedziałki.
O Ośrodku Informacji UFG
Ośrodek Informacji UFG gromadzi dane na temat zawartych umów ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC, a także zdarzeń drogowych skutkujących odpowiedzialnością ubezpieczycieli i wypłatą odszkodowania. Ubezpieczyciele korzystają z tych danych do oceny ryzyka ubezpieczeniowego danego posiadacza pojazdu. W 2023 roku zakłady ubezpieczeń przesłały do UFG ponad 1,5 mld zapytań o historię ubezpieczeniową swoich klientów, zaś Fundusz udzielał odpowiedzi w trybie zdalnego dostępu.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock