Może pędzić nawet 250 km/h, a pasażerów z Wrocławia do Warszawy dowiezie w ciągu 3,5 godziny. Pierwszy pociąg pendolino wjechał już na polskie tory. Miłośnikom kolejnictwa zostanie zaprezentowany w poniedziałek, w samo południe na Dworcu Głównym we Wrocławiu.
- Przekroczył polską granicę przed godz. 21.00. W Międzylesiu została podmieniona lokomotywa. Przed godz. 4.00 przejechał przez Dworzec Główny we Wrocławiu i zaparkował w akumulatorowni, gdzie zostaną przeprowadzone odbiory techniczne - relacjonuje Jarosław Goławski, reporter TVN 24, który obserwował przejazd pociągu od polskiej granicy.
Prosto z fabryki
Ważący ponad 400 ton skład został przyholowany z fabryki we Włoszech przez lokomotywę towarową. Nie ma bowiem jeszcze homologacji niezbędnych, by podróż odbyć samodzielnie.
- Jest to pociąg testowy. W środku ma aparaturę pomiarową. Jeszcze w poniedziałek pojedzie do Żmigrodu na tor doświadczalny instytutu kolejnictwa. Potem zaplanowane są testy na ogólnodostępnych liniach kolejowych m.in. po Centralnej Magistrali Kolejowej - informuje Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity S.A. - Jest to pierwszy z 20 pociągów pendolino zakupionych przez spółkę - dodaje.
Nos jak ferarri
W każdym wagonie zamontowane są także kamery. W przedziale kierownika pociągu znajduje się ekran monitoringu, który pozwala na podgląd obrazu z kamer. Przy każdym fotelu pasażera znajduje się zaś również interkom alarmowy do wzywania konduktora oraz gniazdko elektryczne.
- Ergonomiczne, rozkładane fotele pozwolą na komfortową jazdę. W korytarzach i na końcu przedziałów są stelaże na bagaże oraz na rowery. Informacja dla pasażerów będą wyświetlane na monitorach, a miejsca oznaczone będa również alfabetem Braille'a - wymienia Szopowska.
Jak dodaje, konstrukcja dachu i amortyzatorów w podwoziu sprawia, że w przedziałach jest bardzo cicho. Okna są z kolei większe, niż w większości innych pociągów. - Aerodynamiczny przód, wyposażony jest w elementy, które pochłaniają energię uderzenia przy kolizji. Zaprojektowany został przez Giorgetto Giugiaro - projektanta samochodów marek Ferrari i Maserati - mówi Szopowska.
Pociąg pomalowany jest w barwy Intercity - na srebrno i niebiesko.
W 2014 roku za 49 złotych
Pierwszy pociąg ma zostać dopuszczony do ruchu w Polsce w maju 2014 roku. Pendolino będą jeździć po zmodernizowanych liniach. W grudniu przyszłego roku, po raz pierwszy w regularnym ruchu w Polsce, mają osiągnąć prędkość ok. 200 km/h. Z czasem ta prędkość będzie zwiększana do 220 i 230 km/h. W grudniu 2014 roku wszystkie 20 składów ma już być dopuszczonych do regularnego kursowania.
- Szacowane czasy przejazdu pociągami kategorii EIC Premium to około 5 godzin z północy na południe Polski. Podróż z Warszawy do Krakowa to około 2 godzin i 20 minut, a ze stolicy do Wrocławia około 3,5 godziny - mówi Szopowska.
Według szacunków PKP Intercity, ceny biletów zaczną się od 49 złotych. Koszt 20 pociągów, to 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz utrzymanie pociągów przez około 17 lat.
Autor: balu/roody/zp / Źródło: TVN 24 Wrocław, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24