Samochody napędzane energią elektryczną mogą być równie szkodliwe dla środowiska, co pojazdy z silnikami spalinowymi. Naukowcy z Norwegii przeanalizowali ich wpływ na środowisko i podkreślają, że nie zawsze i nie wszędzie silniki elektryczne są dobrym rozwiązaniem.
Analizę przeprowadzili naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii. Badacze po prześledzeniu procesu produkcji samochodów elektrycznych ustalili, że ich wytworzenie jest co najmniej tak samo energochłonne co wyprodukowanie tradycyjnych pojazdów. Podkreślili, że w takiej samej mierze powoduje to zwiększoną emisję dwutlenku węgla, głównie za sprawą dostaw części z odległych zakątków świata.
Gdy brali pod uwagę inne czynniki (np. potencjalną toksyczność procesu dla człowieka czy zużycie surowców kopalnych), okazało się, że produkcja samochodów elektrycznych jest nawet większym obciążeniem dla środowiska niż tych z tradycyjnymi silnikami.
"Czysta" energia z elektrowni węglowych
W zamian za to silniki elektryczne są dużo czystsze podczas eksploatacji. Ale nie zawsze.
Według naukowców, korzyści z wykorzystywania "czystej" energii są niwelowane, gdy do napędzania tych samochodów stosowany jest prąd pochodzący z elektrowni węglowych. Istotna jest też stosunkowo krótka żywotność akumulatorów, które po zakończeniu użytkowania trzeba poddawać utylizacji.
Zwracają też uwagę, że w przypadku zasilania silników europejską energią elektryczną (wartość uśredniona) samochody elektryczne są zdrowsze dla środowiska, jeśli chodzi o emisję gazów do atmosfery, przy dłuższych przebiegach. Przy przebiegu 100 tys. km różnice między nimi a samochodami z tradycyjnymi silnikami diesla są praktycznie niezauważalne.
Nie można ich używać w każdych warunkach
Badacze nie poddają w wątpliwość potencjalnych korzyści z używania samochodów elektrycznych. Zaznaczają jednak, że po to, by w ich przypadku można było mówić o ekologii, należałoby skrócić łańcuchy dostaw i podnieść sprawność akumulatorów. Przede wszystkim jednak podkreślają bezsens używania pojazdów na prąd w rejonach, w których energia produkowana jest z ropy naftowej lub węgla.
"Chociaż pojazdy elektryczne stanowią ważny przełom technologiczny przy znacznych potencjalnych korzyściach dla środowiska, nie mogą być używane wszędzie i w każdych warunkach" - czytamy w opublikowanym opracowaniu.
Autor: mm/mj/rs / Źródło: guardian.co.uk, tvnmeteo.pl