Do Gdańska docierają już najważniejsze elementy maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą. Statek transportowy "Deo Volente" wiozący ogromy, 230-tonowy silnik "kreta" wpłynął wieczorem do portu.
Zgodnie z rozkładem tranportowiec powinien dotrzeć na miejsce w czwartek rano. Statek dopłynął jednak do Gdańska przed czasem - jeszcze w środe wieczorem.
Holenderski transportowiec "Deo Volente" ma na pokładzie 19 największych i najcięższych części TBM, które wkrótce mają zacząć drążyć najdłuższy tunel w Polsce. Na statku znajduje się m.in. wspomniany silnik, koło tnące i podzielona na segmenty obudowa tarczy.
- Te elementy to największy i jedyny ładunek morski. Inne części maszyny możemy tranportować lądem, bo są zdecydowanie mniejsze – mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych. – Już w poniedziałek rozpocznie się rozładunek elementów, które znajdują się w ładowni statku, wynajęto do tego odpowiedni dźwig – dodaje.
Operacja rozładunek
Wszystkie części "kreta" mają zostać przetranportowane na teren budowy od strony ul. Ku Ujściu, skąd rozpocznie się drążenie tunelu.
Wiele elementów maszyny TBM jest już na miejscu.Przewieziono m.in. podwozia i koła maszyny, przewody wentylacyjne oraz szyny. Całe urządzenie waży tyle, co 50 boeingów (2200 ton), ma 90 metrów długości, a jego średnica to 12 metrów. Powstało na zamówienie. Budowano je 9 miesięcy. Wiercenie powinno rozpocząć się na początku lutego 2013 r.
Najdłuższy tunel w Polsce
Tunel pod Martwą Wisłą będzie jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach. Ma być nie tylko najdłuższym tunelem w Polsce (ponad 1378 m), ale i pierwszym drogowym tunelem wykonanym metodą TBM, czyli właśnie z pomocą maszyny drążącej.
Podwodny tunel za 885 mln zł.
Tarcza wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu), który w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
Władze miasta planują, że tunelem będzie można pojechać pod koniec 2014 roku. Jest to jeden z etapów budowy tzw. Trasy Słowackiego. Koszt gigantycznego kreta to 80 mln zl. Koszt całej inwestycji budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
Autor: ws/k / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: www.marinetraffic.com