Kończy się rewitalizacja kolejowego korytarza kościerskiego i helskiego. W czerwcu możliwe będzie ponowne uruchomienie pociągów w relacjach: Gdynia – Władysławowo – Hel oraz Gdynia – Kościerzyna. Już wówczas pojadą szybciej, ale na tym nie koniec.
Wakacyjna siatka połączeń została uzupełniona już o relacje do Kartuz oraz dodatkowo o nowe połączenia Gdynia - Władysławowo i Gdynia – Kościerzyna.
- Chcemy, aby kolej po okresie spowolnienia związanym z zamknięciami szlaków stała się dominującym środkiem transportu na Pomorzu - zapewniają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Większa prędkość, nowsze pociągi
Podróż pociągiem po rewitalizacji ma być bardziej komfortowa dla pasażerów, którzy będą chcieli spędzić wakacje na Kaszubach i nad morzem.
Wyższe prędkości, a co za tym idzie, skrócenie czasu jazdy pociągów, poprawa stanu technicznego infrastruktury, zwiększenie bezpieczeństwa, modernizacja peronów – to planowane efekty pierwszego etapu inwestycji. Wartość tych prac to ponad 80 mln zł.
Większość połączeń będzie obsługiwana też przez tabor zakupiony w 2010 i 2011 roku za ponad 50 mln zł.
Ma być jeszcze szybciej
Drugi etap modernizacji zacznie się już po sezonie letnim na liczącym ponad 67 km odcinku linii kolejowej z Kościerzyny do Gdyni.
Dzięki przebudowie pociągi na tej trasie będą mogły przyspieszyć do 120 km/godz., co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu nawet o 20 do 30 minut, w zależności od zastosowanego taboru.
Połączą kolej z PKM
Odcinek linii nr 201 Kościerzyna – Gdynia w drugim etapie przebudowy stanie się częścią sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Prace potrwają do września 2015 roku.
Zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa na odcinku jednotorowym o długości około 3,7 km. - Zostanie też zbudowany dwutorowy odcinek, dzięki któremu tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) włączone zostaną w linię kolejową nr 201 – mówi Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Symonowicz-Ginter zapewniła, że prace budowlane w ramach drugiego etapu inwestycji nie spowodują dużych utrudnień w kursowaniu pociągów na tej trasie.
Dzięki połączeniu tzw. kościerskiego korytarza kolejowego z budowaną linią PKM pojawią się nowe możliwości komunikacyjne.
- Pasażerowie będą mogli podróżować w nowych relacjach z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Gdańsk Osową oraz trasą z Gdańska Wrzeszcza bezpośrednio do Kościerzyny – wyjaśnił Ireneusz Koziura, kierownik kontraktu z PKP PLK.
Drugi etap obejmuje również przebudowę stacji Gdańsk Osowa i Gdynia Wielki Kack. Pojawią się tam nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Gdańsku Osowej powstanie tzw. Lokalne Centrum Sterowania Ruchem, z którego możliwe będzie zdalne sterowanie stacją Gdynia Wielki Kack.
Koszt inwestycji to ponad 106 mln zł brutto.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws/mz / Źródło: TVN24 Pomorze, PAP
Źródło zdjęcia głównego: UG Żukowo | Sylwia Kubryńska