Ruszył remont dworca kolejowego w Gdańsku. Ma przywrócić budynkowi zabytkowy charakter. Przez najbliższe dwa miesiące pasażerowie nie będą mieli wstępu do budynku. Kas czy toalet będą musieli szukać w ustawionych na zewnątrz kontenerach.
Dworzec zostanie ponownie otwarty dopiero w marcu 2013 roku. Do tego czasu pasażerowie muszą korzystać z ustawionego przed budynkiem tymczasowego, kontenerowego dworca. Są tam kasy, poczekalnia i toalety.
Remont będzie kosztował ok. pół miliona złotych i ma przywrócić ponadstuletniemu budynkowi dworca zabytkowy charakter. PKP planuje też wymianę instalacji: elektrycznych, ciepłowniczych itp.
Precz z antresolą
Prace rozpoczęły się od wyburzania antresoli, która zajmowała dotychczas dworcowy hol i wzbudzała wiele negatywnych emocji wśród mieszkańców Gdańska i pasażerów. Zdaniem niektórych nie pasowała tu. Na zorganizowany w połowie grudnia happening symbolicznego burzenia antresoli przyszło około stu osób.
Na wybudowanie wewnątrz przestronnego holu gdańskiego dworca antresoli PKP zdecydowały się na początku lat 90. ubiegłego wieku. W pozyskanej w ten sposób dodatkowej przestrzeni powstały sklepy i punkty usługowe, które jednak nie przyciągały zbyt wielu klientów. Antresola szybko opustoszała i w końcu PKP zdecydowało się ją zburzyć, tym samym przywracając historyczny wygląd dworcowej hali.
Gdański renesans
Gdański dworzec został wybudowany w latach 1894-1900, w typowym dla tego czasu stylu, nazywanym gdańskim renesansem. Budynek powstał z cegły, a zdobienia wykonano z piaskowca.
Najbardziej charakterystycznym elementem budynku jest licząca 50 m wysokości wieża z zegarem, która niegdyś spełniała funkcję wieży ciśnień.
Na kontenerowy dworzec kierują znaki:
Autor: maz/mz / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: tvn24 | Olga Długokęcka