Inwestycja będzie miała negatywny wpływ na środowisko i nie przyniesie obiecywanych ekonomicznych korzyści – uważa organizacja ekologiczna WWF Polska. Budowa nowej drogi wodnej budzi też wątpliwości i sprzeciw wśród samych mieszkańców Mierzei. Samorządowcy uważają jednak, że dzięki inwestycji cały region stałby się atrakcyjniejszy. Przekopanie Mierzei Wiślanej miałoby połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i ułatwić transport towarów do portu w Elblągu.
Według ekologów prognoza oddziaływania na środowisko planowanego przekopu Mierzei Wiślanej nie uwzględnia wielu kluczowych jego konsekwencji. - Sama prognoza podważa zasadność tej inwestycji - uważa Marta Kalinowska z WWF Polska.
Nie wiadomo kto będzie korzystał z nowej drogi wodnej
Nie wiadomo wciąż jakie będzie natężenie ruchu po planowanym torze wodnym. Według ekologów to całkowicie podważa wartość dokumentu, ponieważ nie można przewidzieć wpływu zrealizowanej inwestycji na środowisko. - Główny strumień masy ładunkowej w obrocie międzynarodowym portu w Elblągu będą stanowić towary w relacji z Obwodem Kaliningradzkim – czytamy w dokumencie.
- Słuszne w tym przypadku wydaje się pytanie, jaki jest sens budowy nowej drogi wodnej, która będzie miała istotny wpływ nie tylko na stan środowiska, ale też na mieszkańców Mierzei Wiślanej – mówi Kalinowska.
Przekop mierzei wpłynie na unijne programu ochrony środowiska
Kolejny istotny brak w prognozie to nieuwzględnienie wpływu budowy drogi wodnej na realizację kluczowych środowiskowych dyrektyw unijnych. - Z treści prognozy wyraźnie wynika, że realizacja przedsięwzięć objętych programem rządowym wpłynie negatywnie na te założenia – wyjaśniają ekolodzy.
Najważniejszy szlak wędrówkowy ptaków drapieżnych
Fundacja WWF Polska jest zdania, że przy braku oszacowania tak kluczowych dla stanu środowiska elementów inwestycji jak miejsce i sposób składowania urobku pogłębiarskiego czy wpływ lodołamania zimą, nie można przewidzieć wpływu planowanego przekopu na stan cennych siedlisk obszaru Natura 2000, jakim są Mierzeja i Zalew Wiślany.
- Przy tym należy wspomnieć, iż Mierzeja Wiślana jest bardzo ważnym wąskim gardłem wędrówkowym jesienią dla wędrujących ptaków drapieżnych, jest dla nich najważniejszym szlakiem wędrówkowym zidentyfikowanym w skali kraju – wyjaśniają ekolodzy.
Inwestycja za 500 mln zł
Przekop Mierzei Wiślanej i tym samym zbudowanie dogodniejszej drogi wodnej do portu w Elblągu to pomysł rządu PiS. W 2007 roku rząd Jarosława Kaczyńskiego uchwałą nr 276 przyjął program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W kolejnych latach program ten był aktualizowany. Z szacunków rządu PiS wynikało, że inwestycja ma być wykonana w miejscowości Skowronki i mieć 1100 m długości oraz 40 m szerokości w dnie. Wartość inwestycji szacowano na niespełna 500 mln zł.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: sztutowo.pl