Dziewięć firm zgłosiło swoje oferty w przetargu na budowę dwóch odcinków S7. Chodzi o 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej z Koszwał do Elbląga (woj. pomorskie). O zwycięzcy decydować będzie przede wszystkim cena. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad spodziewa się, że prace zaczną się w drugim półroczu 2015 roku i potrwają około trzech lat.
Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k. Elbląga. Jej wartość jest szacowana na ok. 3,3 mld zł.
Firmy i konsorcja, które przystąpiły do przetargu mogły złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań.
Na pierwszy odcinek: Koszwały – Nowy Dwór Gdański, generalna dyrekcja przeznaczyła niemal 1 mld 598 mln. zł. Najtańszą ofertę złożyła firma - Metrostav a.s. – 1 642 440 944 zł. Kolejne firmy zaproponowały następujące oferty: konsorcjum firm: Bilfinger Infrastructure S.A., Gülermak Agır Sanayi Unsaat ve Taahhüt A.S. – 1 791 276 811 zł; konsorcjum firm: Mostostal Kraków S.A. (Lider), Ferrovial Agroman S.A.(Partner) – 1 792 095 526 zł; konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty–Łódź” S.A. (Lider), Firma "Gotowski" Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Spółka z o.o. (Partner) – 1 898 737 089 zł; oraz Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. - 2 350 790 490 zł.
Na drugi odcinek: Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo (Elbląg), generalna dyrekcja przeznaczyła niemal 1 mld 453 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma - Budimex SA – 1 576 393 813 zł. Kolejne firmy zaproponowały następujące oferty: Salini Impregilo S.p.A. – 1 607 158 790 zł; konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. (Lider), Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z (Partner) – 1 635 712 861 zł; konsorcjum firm: PORR (Polska) SA (Lider), PORR BAU GMBH (Partner) – 1 690 768 197 zł.
W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji (między 27 a 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat).
Budowa potrwa ok. 3 lat
- Jeśli wszystko przebiegnie sprawnie, prace budowlane mogłyby się rozpocząć na przełomie sierpnia i września bieżącego roku – informuje GDDKiA. Budowa ma trwać ok. trzech lat.
Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.
Będą nowe węzły i mosty
Już wiadomo, że na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Z kolei na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych. Rzecznik podał, że piąty węzeł na trasie, już istniejący w Nowym Dworze Gdańskim będzie zachowany jako część nowej drogi.
Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA