Trasa krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77).
Pierwszy odcinek między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim, za ponad 1 mld 642 mln zł, buduje Metrostav, a drugi - od Nowego Dworu do Kazimierzowa koło Elbląga - Budimex za ponad 1 mld 576 mln zł.
"Czekoladki" na pustyni
Prace na budowie S7 ruszyły jesienią 2015 r. Po wyburzaniu domów w Starych Babkach, oczyszczaniu i równaniu terenu przyszła pora na bardziej spektakularne prace. Tam, gdzie jeszcze rok temu była "pustynia" pojawia się coraz więcej elementów nowej infrastruktury.
Jak wygląda plac budowy najlepiej widać na zdjęciach z drona, które opublikowały Zakłady Budownictwa Mostowego, które sprawują nadzór budowlany nad inwestycją.
Najciekawiej jest na pierwszym odcinku budowy od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Ogrom prac widać przede wszystkim w Kiezmarku, gdzie powstaje potężny most przez Wisłę (dwie nitki). To najdłuższy taki obiekt. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z planem. Drogowcy głównie skupiają się na podporach i segmentach, które będą podtrzymywać dwie nitki mostu.
- Za pomocą tzw. rusztowania przestawnego nad częścią zalewową( Wisły-red.) utworzono pierwszy segment i rozpoczęto drugi. Ponadto w części nurtowej kontynuujemy prace przy segmencie startowym. To z tego miejsca będą postępowały roboty w kierunku prawego i lewego brzegu jednocześnie - tłumaczy Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku. "Mostowcy" muszą jeszcze przygotować dwie podpory mostu. Te z lotu ptaka przypominają klocki.
W pobliżu S7 powstają też liczne wzmocnione drogi lokalne. Wszystko po to, żeby sprawnie przełożyć na nie ruch.
- Ostatnio przełożono ruch na drogę lokalną od Starych Babek do objazdu przez kanał Linawy. Jeszcze w tym miesiącu podobne zmiany czekają nas w pobliżu Koszwał i Cedr Małych. To ważne, bo na tym odcinku S7 powstanie "po śladzie" lub tuż obok istniejącej drogi krajowej - mówi Michalski.
Praca wre również na węźle Dworek, gdzie plac budowy wygląda z lotu ptaka jak wielka bombonierka. Ale to nie czekoladki tylko oczepy pod nową S7. Zgodnie z harmonogramem, kierowcy będą mogli skorzystać z nowej S7 jeszcze w 2018 r.
Jak będzie wyglądała "siódemka"?
Na ponad 20-kilometrowym odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.
Obecny most będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Na ponad 19-km odcinku Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.
Tak będzie wyglądała S7 między Gdańskiej a Elblągiem:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa / Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZBM