Rok temu budowa S7 wyglądała jak pustynia. Teraz praca wre i pojawia się coraz więcej nowych obiektów. Powstały już podpory i pierwsze segmenty mostu przez Wisłę. Drogowcy powoli przekładają ruch na wzmocnione drogi lokalne. Zakłady Budownictwa Mostowego pokazały, jak przebiegają prace. S7 od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego można zobaczyć na zdjęciach z drona.
Trasa krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77).
Pierwszy odcinek między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim, za ponad 1 mld 642 mln zł, buduje Metrostav, a drugi - od Nowego Dworu do Kazimierzowa koło Elbląga - Budimex za ponad 1 mld 576 mln zł.
"Czekoladki" na pustyni
Prace na budowie S7 ruszyły jesienią 2015 r. Po wyburzaniu domów w Starych Babkach, oczyszczaniu i równaniu terenu przyszła pora na bardziej spektakularne prace. Tam, gdzie jeszcze rok temu była "pustynia" pojawia się coraz więcej elementów nowej infrastruktury.
Jak wygląda plac budowy najlepiej widać na zdjęciach z drona, które opublikowały Zakłady Budownictwa Mostowego, które sprawują nadzór budowlany nad inwestycją.
Najciekawiej jest na pierwszym odcinku budowy od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Ogrom prac widać przede wszystkim w Kiezmarku, gdzie powstaje potężny most przez Wisłę (dwie nitki). To najdłuższy taki obiekt. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z planem. Drogowcy głównie skupiają się na podporach i segmentach, które będą podtrzymywać dwie nitki mostu.
- Za pomocą tzw. rusztowania przestawnego nad częścią zalewową( Wisły-red.) utworzono pierwszy segment i rozpoczęto drugi. Ponadto w części nurtowej kontynuujemy prace przy segmencie startowym. To z tego miejsca będą postępowały roboty w kierunku prawego i lewego brzegu jednocześnie - tłumaczy Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku. "Mostowcy" muszą jeszcze przygotować dwie podpory mostu. Te z lotu ptaka przypominają klocki.
W pobliżu S7 powstają też liczne wzmocnione drogi lokalne. Wszystko po to, żeby sprawnie przełożyć na nie ruch.
- Ostatnio przełożono ruch na drogę lokalną od Starych Babek do objazdu przez kanał Linawy. Jeszcze w tym miesiącu podobne zmiany czekają nas w pobliżu Koszwał i Cedr Małych. To ważne, bo na tym odcinku S7 powstanie "po śladzie" lub tuż obok istniejącej drogi krajowej - mówi Michalski.
Praca wre również na węźle Dworek, gdzie plac budowy wygląda z lotu ptaka jak wielka bombonierka. Ale to nie czekoladki tylko oczepy pod nową S7. Zgodnie z harmonogramem, kierowcy będą mogli skorzystać z nowej S7 jeszcze w 2018 r.
Jak będzie wyglądała "siódemka"?
Na ponad 20-kilometrowym odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.
Obecny most będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Na ponad 19-km odcinku Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.
Tak będzie wyglądała S7 między Gdańskiej a Elblągiem:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa / Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZBM