Watykan nadal walczy z kontrowersyjną reklamą


Watykan zapowiedział podjęcie kroków prawnych w sprawie kontrowersyjnej reklamy Benettona, mimo, że koncern odzieżowy już po pierwszych protestach Stolicy Apostolskiej wycofał fotomontaż z kampanii reklamowej. Stolica Apostolska chce zabronić jego rozpowszechniania, także w mediach. Na fotomontażu reklamującym firmę pokazano papieża Benedykta XVI całującego się z imamem.

Burza wybuchła w środę, gdy media we Włoszech ujawniły szczegóły kampanii Benettona przeciwko nienawiści. Składają się na nią fotomontaże całujących się światowych przywódców. Jeden z nich przedstawia papieża Benedykta XVI całującego imama meczetu Al-Azhar w Kairze Ahmeda al-Tajeba.

 
Papież i imam (fot. PAP/EPA) 

Benetton ustępuje

Kilkadziesiąt minut po ostrej reakcji Watykanu, który nie wykluczył wkroczenia na drogę prawną dla obrony wizerunku papieża, włoska firma odzieżowa ogłosiła, że wycofuje fotomontaż ze swej kampanii pod hasłem "Unhate".

Reklama została wycofana zanim kampania, zainaugurowana w Paryżu, trafiła do mediów i masowo na billboardy. Kilka pierwszych plakatów pojawiło się w środę na krótko w Rzymie, Mediolanie, Tel Awiwie, Nowym Jorku i w stolicy Francji.

Fotomontaż w prasie

Zmontowane zdjęcie opublikowały dziś jednak wszystkie włoskie gazety.

Dlatego Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej w wydanym komunikacie ogłosił, że polecił swym prawnikom "podjęcie we Włoszech i za granicą stosownych kroków, by zabronić obiegu, także w mediach, fotomontażu zrealizowanego w ramach kampanii reklamowej firmy Benetton".

W komunikacie wyjaśniono, że kroki prawne dotyczą fotomontażu, w którym "pojawia się wizerunek Ojca Świętego, w sposób typowo komercyjny i uważany za wyrządzający szkody nie tylko godności papieża i Kościołowi katolickiemu, ale także wrażliwości wierzących".

Watykan protestuje

W środę po tym, gdy wielki plakat z podobizną papieża i imama pojawił się niedaleko Watykanu, rzecznik Stolicy Apostolskiej ksiądz Federico Lombardi oświadczył: "Należy wyrazić zdecydowany protest przeciwko niedopuszczalnemu wykorzystaniu wizerunku papieża, zmanipulowanemu i instrumentalnie użytemu".

Dodał, że świadczy to o "poważnym braku szacunku dla papieża" i jest "obrazą uczuć wiernych" oraz "prowokacją".

Zmontowane pocałunki

W kolejnej kontrowersyjnej kampanii globalnej tej znanej marki odzieżowej pojawiły się również zmontowane fotografie pocałunku premiera Izraela Benjamina Netanjahu i przywódcy Autonomii Palestyńskiej Mahmuda Abbasa, prezydenta USA Baracka Obamy i przywódcy Chin Hu Jintao, prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy'ego i kanclerz Niemiec Angeli Merkel.

Celem kampanii pod hasłem "Unhate", jak wyjaśniono, jest zwrócenie uwagi na szkody wyrządzane przez nienawiść i na konieczność krzewienia pokoju oraz współpracy między ludźmi na świecie.

Włoska agencja Ansa podała, że także przedstawiciel meczetu Al-Azhar w Kairze uznał pomysł Benettona za "nieodpowiedzialny i absurdalny".

Źródło: PAP