Co piąte dziecko w krajach bogatych żyje w ubóstwie. Alarmujący raport

Wyższe dochody nie prowadzą do poprawy warunków wszystkich dzieci - wynika z raportu
Wyższe dochody nie prowadzą do poprawy warunków wszystkich dzieci - wynika z raportu
Źródło: Unicef

Nawet w krajach bogatych postęp nie przynosi jednakowych korzyści. Wyższe dochody nie prowadzą do poprawy warunków życia wszystkich dzieci i mogą pogłębić nierówności - alarmuje UNICEF w najnowszym raporcie.

"W trosce o przyszłe pokolenia. Dzieci w krajach bogatych w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju" to raport, który przedstawia ocenę warunków i jakości życia dzieci w 41 krajach bogatych. Wśród badanych krajów znalazła się większość państw europejskich oraz Japonia, Korea Płd., Australia, Nowa Zelandia, USA, Izrael, Meksyk, Chile. Raport został opublikowany w czwartek przez Centrum Badawcze UNICEF - Innocenti.

Największe problemy

Autorzy raportu skupili się na 10 Celach Zrównoważonego Rozwoju, które zostały uznane za najistotniejsze dla oceny warunków i jakości życia dzieci w krajach bogatych. W raporcie uwzględniono sytuację dzieci m.in. pod względem warunków życia, dostępu do edukacji, ich sytuację zdrowotną i równość szans.

Z raportu wynika, że średnio 1 na 5 dzieci w krajach bogatych żyje w ubóstwie, przy czym istnieją znaczące różnice w tej proporcji: od 1 na 10 dzieci w Danii, Islandii i Norwegii, poprzez 1 na 5 w Polsce aż do 1 na 3 dzieci w Izraelu i Rumunii.Średnio 1 na 8 dzieci w krajach bogatych doświadcza braku bezpieczeństwa żywnościowego, przy czym w Polsce dotyczy to aż 1 na 4 dzieci. Najwyższe wskaźniki odnotowują Meksyk i Turcja (1 na 3 dzieci).W większości krajów bogatych spadają wskaźniki umieralności niemowląt, samobójstw wśród nastolatków, upijania się młodzieży oraz nieletnich ciąż. Niestety w tym rankingu Polska zajmuje 32 miejsce wśród 40 badanych krajów. Z jednej strony mamy stosunkowo wysokie wskaźniki samobójstw wśród nastolatków, a z drugiej młodzież bardzo często deklaruje, iż doświadcza symptomów złego samopoczucia (np. nerwowość, irytacja, problemy z zasypianiem).Jeśli chodzi o edukację, nawet w krajach osiągających najlepsze noty, w tym w Japonii i Finlandii, ok. jeden 15-latek na pięcioro nie osiąga podstawowych umiejętności w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych. Polska na tle pozostałych krajów wypada bardzo słabo pod względem dostępności do wychowania przedszkolnego.W tabeli rankingowej uwzględniającej wszystkie 41 krajów, sytuacja wygląda całkiem dobrze dla tych, które osiągają najlepsze wyniki w rankingach dotyczących rozwoju dzieci – czyli dla krajów nordyckich, Niemiec i Szwajcarii, i nie najlepiej dla krajów o niższych dochodach, takich jak Rumunia, Bułgaria i Chile. Jednakże wszystkie kraje mają jeszcze wiele do zrobienia, ponieważ plasują się w środku lub w dolnej części tabeli dla przynajmniej dwóch celów - ocenia UNICEF.W większości krajów bogatych tendencje związane z niektórymi wskaźnikami (nierówności w dochodach, otyłości i oceny zdrowia psychicznego przez nastolatków) mogą budzić obawy. W większości krajów bogatych rośnie również wskaźnik otyłości wśród dzieci w wieku 11-15 lat oraz liczba dzieci zgłaszających dwa lub więcej symptomów złego samopoczucia w tygodniu.

Co można zrobić?

W oparciu o wnioski zebrane w raporcie, UNICEF wzywa do podjęcia działań w pięciu kluczowych obszarach. Po pierwsze należy umieścić dzieci w samym centrum zrównoważonego i sprawiedliwego postępu - poprawa warunków i jakości życia wszystkich dzieci jest w dzisiejszych czasach kluczowa dla osiągnięcia zarówno równości jak i zrównoważonego rozwoju.

Po drugie, nie wolno pozostawiać żadnego dziecka w tyle. "Średnie krajowe często skrywają ekstremalne nierówności, trudne położenie grup znajdujących się u dołu skali" - zwraca uwagę UNICEF.Po trzecie, trzeba ulepszyć proces zbierania danych porównawczych – zwłaszcza dotyczących przemocy wobec dzieci, wczesnego rozwoju, migracji i równości płci.Czwarta kwestia, na którą wskazuje UNICEF, to konieczność wykorzystania rankingów zawartych w raporcie w celu dostosowania polityki do kontekstów krajowych. "Żaden z krajów nie osiąga dobrych wyników w zakresie wszystkich objętych badaniem wskaźników dotyczących warunków i jakości życia dzieci. Jednocześnie wszystkie kraje borykają się z wyzwaniami związanymi z realizacją Celów Zrównoważonego Rozwoju i odpowiadających im zadań skoncentrowanych na dzieciach" - ocenia organizacja.Piąta kluczowa kwestia to poszanowanie zaangażowania na rzecz światowego zrównoważonego rozwoju - szeroki zakres Celów Zrównoważonego Rozwoju wymaga zaangażowania wszystkich krajów w ogólnoświatowe działania - podkreślono.

Autor: kg/gry / Źródło: PAP

Czytaj także: