Ministra transportu i komunikacji Finlandii zapowiada przebudowę sieci kolejowej i wzmocnienie dróg pod kątem potrzeb NATO. W trakcie marcowych manewrów NATO Nordic Response okazało się między innymi, że ciężki sprzęt pancerny miał problemy z przejazdem w stronę Laponii graniczącej z Rosją.
Przejście z szerokiego rozstawu szyn z czasów caratu na europejski standard 1435 mm jest ważne ze względu na bezpieczeństwo dostaw. Chcemy ponownie ocenić możliwość przebudowy sieci kolejowej, jak i poprawić szlaki komunikacyjne w kierunku ze Szwecji, umożliwiając przejazd wozom pancernym NATO – zapowiedziała ministra transportu i komunikacji Lulu Ranne.
Zanalizujemy w jakim terminie, przy użyciu jakiej techniki oraz z jakim finansowaniem modernizacja do europejskiego standardu byłaby wykonalna – powiedziała minister w rozmowie z radiem Yle na marginesie posiedzenia Grupy NATO ds. Transportu, które w dniach 20-24 maja odbywa się w Tampere.
W 2022 r. ówczesny fiński lewicowy rząd negatywnie ustosunkował się do propozycji KE odnośnie budowy nowej sieci kolejowej według europejskich standardów. Projekt oceniono jako "nieopłacalny ekonomicznie i funkcjonalnie". - Wtedy uznano, że to nie ten czas. Przez parę lat świat bardzo się zmienił. Obecnie podchodzimy do tego pod kątem gospodarczym oraz bezpieczeństwa - przyznała ministra.
Finlandia przeprowadzi modernizację linii kolejowych
Polityczka partii "Finowie" nie ujawniła jednak, w jakim terminie analiza będzie gotowa, ani też nie przybliżyła, kiedy pierwsze pociągi dostosowane do europejskiego standardu, tj. węższego niż fiński rozstawu szyn, mogłyby przejechać przez Finlandię.
W grę wchodzą przede wszystkim projekty UE realizowane wspólnie ze Szwecją.
Według ministry w pierwszej kolejności chodziłoby o modernizację linii wzdłuż zachodniego wybrzeża i krańca Zatoki Botnickiej w kierunku Szwecji. Podobnie priorytetowe są plany poprawy stanu szlaków komunikacyjnych w stronę norweskiego Narwiku, w tym wzmocnienie mostów granicznych umożliwiających przejazd ciężkim pojazdom pancernym.
Konieczność poprawy stanu przepraw drogowych, tak by wytrzymywały większe obciążenia, wyszła na jaw podczas marcowych manewrów NATO Nordic Response, kiedy to szwedzka brygada pancerna przeprawiała się w kierunku fińskiej części Laponii przez rzeki Tornio oraz Muonio – powiedziała ministra.
Obecnie z Zachodu w kierunku Finlandii prowadzi tylko jedna linia kolejowa, ze szwedzkiego Haparanda do fińskiego Tornio. W planach jest poprowadzenie drugiej nitki na północ od Zatoki Botnickiej, tj. od fińskiego Kolari do szwedzkiej Kiruny. Linia obsługująca także ruch wojskowy dałaby Finlandii połączenie z norweskim Narwikiem.
W Finlandii rozstaw szyn kolejowych (1524 mm) jest o 89 mm szerszy od europejskiego i zbliżony do rosyjskiego (1520 mm).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock