Firma Danone (w USA znana pod nazwą Dannon) zgodziła się wypłacić 21 mln dolarów odszkodowania za wprowadzające konsumentów w błąd reklamy jogurtu Activia i napoju DanActive. Według amerykańskich władz, koncern "przesadza" co do właściwości jego produktów. To nie pierwsza ugoda i odszkodowanie wypłacone przez Danone w USA w podobnej sprawie.
Danone zdecydował się zawrzeć ugodę z władzami stanowymi i federalnymi, aby uniknąć procesu sądowego.
Podkolorowana rzeczywistość
Reklamy firmy Dannon głosiły, że bakterie zawarte w jogurtach Activia wspomagają regularne funkcjonowanie przewodu pokarmowego, a napój DanActive podnosi odporność organizmu.
Federalna Komisja Handlu (FTC) poinformowała natomiast w środę, że nie ma wystarczających danych naukowych na poparcie tez o właściwościach jogurtu i napoju zawartych w tekstach promocyjnych, zamieszczanych na opakowaniach produktów oraz w ich reklamach.
Komisja podkreśliła, że firmie nie wolno było posługiwać się w celach promocyjnych informacjami, które nie zostały potwierdzone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).
Stany kontra koncern
Postępowanie 39 stanów przeciw Dannonowi, któremu przewodzili prokuratorzy z Oregonu i Tennessee, doprowadziło do największej w historii ugody między producentem żywności, a oskarżycielami reprezentującymi wiele stanów.
- Konsumenci chcą i mają prawo do prawdziwej informacji w sprawach dotyczących zdrowia - powiedział szef FTC Jon Leibowitz w oficjalnym oświadczeniu. - Firmy takie jak Dannon nie powinny przesadzać, gdy chodzi o naukowe dane użyte dla promocji produktu - dodał Leibowitz.
Powtórka z ugody
Danone już raz musiał zmierzyć się z niemal identyczną sprawą. W 2008 roku do sądu w Los Angeles wniesiono pozew, w którym dowodzono, że własne badania przeprowadzone przez koncern nie dostarczyły potwierdzenia dla twierdzeń zawartych w reklamach Activii.
Po roku sporu sądowego doszło do ugody. Danone stworzył fundusz w wysokości 35 milionów dolarów aby wypłacać z niego odszkodowania dla klientów, którzy kupili Activię lub DanActive. Danone musiał też usunąć z reklam sformułowania o "odporności", którą jakoby dają jego produkty.
Pomimo tego koncern stanowczo neguje twierdzenia zawarte w pozwie, a zawarcie ugody motywuje chęcią "uniknięcia zamieszania i kosztów postępowania".
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu