12 tramwajów GT-8, zwanych przez poznaniaków "helmutami", idzie na złom. Wśród nich jest pojazd, który 15 lat temu otworzył trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli popularną Pestkę.
To było wielkie wydarzenie dla Poznania. Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę na osiedle Sobieskiego ST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Planowano, że szybką linię zainauguruje nowoczesny "Tatra", ale producent opóźnił dostawę, więc w pierwszy kurs wyruszył zakupiony w Niemczech używany tramwaj typu GT-8. Był to pojazd o numerze 650.
Koniec Helmutów
Teraz ten sam tramwaj znalazł się na liście bimb, które trafią na złom. Są na niej wszystkie tramwaje typu GT-8, czyli popularne czterodrzwiowe "helmuty", które jeszcze jeżdżą po Poznaniu. W sumie 12 sztuk.
- Zawsze pamiętamy o tym, by zostawić jeden tramwaj danego typu. Historia by nam nie podarowała gdybyśmy skasowali wszystkie pojazdy - mówi Iwona Gajdzińska z MPK. "650" pójdzie jednak na złom ze względu na stan techniczny.
- Ten tramwaj w samym Poznaniu przejechał milion kilometrów. Reanimacja tego pojazdu jest niemożliwa, jednak zachowamy inny tramwaj tego typu. Będzie to nieco inny model - GT-6 o numerze 615, który jest starszy o dwa lata od tego o numerze 650 - wyjaśnia Gajdzińska.
Brat w niemieckich barwach
Wszystkie niemieckie tramwaje pochodzą z połowy poprzedniego wieku. Bimba, która jako pierwsza wyjechała na trasę "Pestki", pochodziła z 1959 roku. W Poznaniu pojawiła się 37 lat później.
GT-6 to "krótszy brat" GT-8. Wyprodukowano je w fabryce Düwag a do Poznania trafiły z Düsseldorfu oraz z Frankfurtu nad Menem. Zarówno "650" jak i "615" trafiły do Poznania z tego pierwszego miasta. Po Poznaniu kursuje w historycznych barwach, identycznych w jakich jeździł w Düsseldorfie.
Autor: FC / Źródło: TVN Poznań / MPK Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | Marek Malczewski