W czwartek do Poznania przyjeżdża światowej sławy urbanista i architekt Jan Gehl. Jego wizytę wykorzystują przeciwnicy budowy przejścia podziemnego przy nowym dworcu PKP. Wystosowali do niego list, w którym krytykują politykę transportową miasta.
Profesor Gehl pojawi się w Poznaniu, by wygłosić wprowadzenie do debaty na temat kształtowania przyjaznej mieszkańcom przestrzeni publicznej we współczesnym mieście. Duński urbanista jest uznanym na całym świecie ekspertem w dziedzinie projektowania przestrzeni publicznych i ich aranżowania w taki sposób, by w miastach "ważni byli ludzie, a nie samochody i budynki".
Ludzie listy piszą...
Dzień przed jego przybyciem do Poznania, list do niego wystosowały stowarzyszenia: Inwestycje dla Poznania, My Poznaniacy oraz Sekcja Rowerzystów Miejskich. Sprzeciwiają się w nim budowie przejścia dla pieszych w centrum miasta przy dworcu kolejowym.
„Urzędnicy opierając się na nieaktualnych modelach obliczeniowych i przestarzałych metodach projektowych, podporządkowują całą komunikację użytkownikom samochodów, ignorując potrzeby użytkowników komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów” – czytamy w liście do prof. Gehla.
Kolejnym argumentem przeciwko budowie przejścia podziemnego jest dobro pasażerów korzystających z dworca. - To nie tylko wydłużenie dojścia do budynku dworca z 50 do 350 m, ale też dodanie pieszym ścieżki gimnastycznej. A pamiętajmy, że wiele osób przemieszczać się będzie tędy z bagażami – mówi tvn24.pl Paweł Sowa, prezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.
Odmiennego zdania jest jednak Zarząd Dróg Miejskich, który uważa przejście podziemne za najbezpieczniejsze rozwiązanie zarówno dla pieszych i zmotoryzowanych. - Ulice Królowej Jadwigi i Stanisława Matyi należą do ulic o największym natężeniu ruchu kołowego, a bliskość dworca i galerii handlowej będzie dodatkowo generować ruch. Na budowie tunelu skorzystają również pasażerowie komunikacji miejskiej – przekonuje Tomasz Libich, specjalista ds. informacji publicznej ZDM.
Długa lista uwag
Autorzy listu proponują następujące zmiany: rezygnacja z budowy przejść podziemnych, lokalizacja przystanku tramwajowego na wprost wejścia do nowego budynku Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, poszerzenie chodnika, budowa pasa dla taksówek i miejsca krótkiego postoju na Moście Dworcowym, poszerzenie przystanków tramwajowych przed nowym dworcem, na ul. Roosevelta przy MTP i przed Dworcem Zachodnim oraz instalacja schodów przy dotychczasowych zejściach z Mostu Dworcowego na perony.
Do 16 sierpnia można było przesyłać e-maile z propozycjami, do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło 47 opinii dotyczących rozwiązania tego problemu.
Autor: mm//par / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 2.0) | Gene Driskell, Atlanta, GA