Poznań ogłosił właśnie konsultacje społeczne w sprawie nowych standardów rowerowych w mieście. Dokument jest już gotowy, mogą jednak zostać w nim wprowadzone pewne poprawki. Po wejściu w życie ma mieć charakter obowiązkowy i zapobiegać bublom, jakie w ostatnich latach powstawały w stolicy Wielkopolski.
Konsultacje społeczne nowych standardów rowerowych Poznania startują w czwartek. Potrwają do 28 października. Uwagi do dokumentu można zgłaszać na adres tz@um.poznan.pl. Projekt nowych standardów jest dostępny na stronie konsultacji społecznych.Projektowali jak chcieliDokument opracował Marcin Hyła z Krakowa, prezes sieci "Miasta dla Rowerów" i autor już kilku podobnych opracowań dla innych miast. Przedstawia on jak projektować i jak budować drogi, pasy i śluzy rowerowe tak, by były wygodne dla rowerzystów.
- Wprowadzenie nowych standardów ma zapewnić jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych. Dokument obejmuje i reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury - tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania.Dotychczas w mieście obowiązywał już podobny dokument, jednak miał charakter zalecenia. W efekcie powstające dotychczas drogi rowerowe były budowane często "byle jak" i krytykowane przez rowerzystów.Niechlubna ścieżka PoznaniaNajbardziej jaskrawym przykładem była wybudowana w 2011 r. droga rowerowa na ul. Przybyszewskiego, która zyskała niechlubne miano "najgorszej w Polsce". Na jednym kilometrze do pokonania było aż... 11 sygnalizacji świetlnych! - To arcydzieło poznańskiej myśli drogowej. Zarówno pod względem nawierzchni, szerokości, skrajni, obsługi potencjalnych źródeł i celów podróży i bezpośredniości - wyliczał dr Michał Beim, specjalista ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego. Ostatecznie drogowcy skrócili rowerzystom przejazd przez skrzyżowanie z ul. Bukowską - teraz można przejechać tam środkiem skrzyżowania. Nadal jednak jazda drogą rowerową zajmuje więcej czasu niż jezdnią.CZYTAJ WIĘCEJ O INNYCH ABSURDACH ROWEROWYCH W POZNANIUDzięki nowemu dokumentowi takie buble już mają nie powstawać. Jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowo musieli brać pod uwagę.Wśród nowych standardów znajdzie się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście - bez słupów na środku pasa.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24, Rowerowy Poznań