W regionie rok upłynie pod znakiem budowy nowych dróg, fabryki Volkswagena i poznańskiej spalarni śmieci. W samym Poznaniu wyczekiwany jest koniec remontu ronda Kaponiera i przebudowa kolejnych peronów na dworcu. Wielka przeprowadzka do nowego gmachu czeka urząd marszałkowski.
W pierwszych miesiącach roku do nowej siedziby w Poznaniu przeprowadzi się Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. W nowym budynku pracować będzie ponad tysiąc osób. Gmach ma się sukcesywnie zapełniać w pierwszym kwartale 2015 roku.
Przeprowadzka do nowego gmachu nastąpi po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Budynek kosztował 175 mln zł i jest wysoki na 12 kondygnacji. Jego całkowita powierzchnia to ponad 33,6 tys. m kw.
"Gargamel" na wakacje
W tym roku zakończy się też budowa Zamku Królewskiego na Wzgórzu Przemysława w Poznaniu, nazywanego prześmiewczo "zamkiem Gargamela". W jego pomieszczeniach funkcjonować będzie Muzeum Sztuk Użytkowych. Na wieży zamkowej znajdzie się taras widokowy. Otwarcie muzeum miało nastąpić 29 czerwca 2015 roku, w dzień imienin Piotra i Pawła, patronów miasta Poznania, jednak obecnie ta data stoi pod dużym znakiem zapytania.
W lipcu pracę ma rozpocząć budowana w Wągrowcu fabryka spółki Polinova Polska. Fabryka ma się specjalizować w produkcji mebli tapicerowanych skórzanych i foteli telewizyjnych. Zatrudni 1,2 tys. osób. Koszt inwestycji to ok. 130 mln zł. Nowa fabryka wytwarzać będzie docelowo ok 2,5 tys. zestawów mebli tygodniowo. Ma to być jeden z największych i najnowocześniejszych zakładów produkujących meble w Europie.
Kolej do końca roku
W sierpniu zakończy się drugi etap modernizacji linii kolejowej Poznań Wschód – Wągrowiec. W ramach tego zadania na stacji Wągrowiec wymienione zostaną tory i zmodernizowane perony. Dziewięć przejazdów na trasie zostanie zmodernizowanych, co poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Powstaną też dwa nowe przystanki osobowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe w październiku zamierza zakończyć rewitalizację linii kolejowej Kluczbork - Poznań pomiędzy Jarocinem a Kórnikiem. W jednym z torów wymienione zostaną szyny, zakończona zostanie też przebudowa peronów na stacjach i przystankach osobowych oraz przejazdy kolejowo–drogowe. Podobne prace zostaną zakończone na tej trasie na odcinku Ostrzeszów – Ostrów Wlkp. Na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów naprawione zostaną także mosty i wiadukty.
W planach na 2015 rok jest także kontynuacja prac modernizacyjnych na linii kolejowej Wrocław – Poznań, na odcinku Czempiń – Poznań. Do końca roku wymieniona zostanie nawierzchnia torowa i sieć trakcyjna na 32 km torów. Zakończona zostanie modernizacja poznańskich i podpoznańskich stacji i przystanków osobowych. - Wybudujemy też cztery wiadukty w miejsce zlikwidowanych przejazdów kolejowo–drogowych. Pozostałe przejazdy zostaną zmodernizowane. Po wykonaniu wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h - podał Zbigniew Wolny ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wśród nowych wiaduktów znajdzie się tunel pod torami kolejowymi na ul. Czechosłowackiej. Na tą inwestycje mieszkańcy Dębca czekali od 40 lat. Wiadukt zastąpi dwa przejazdy kolejowe, na których niejeden kierowca tracił po kilkanaście minut. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 150 mln zł, a zakończenie robót przewidywane jest na 30 listopada 2015 roku.
W czerwcu rozpocznie się natomiast modernizacja peronów nr 4, 5 i 6 oraz przejścia podziemnego i torów kolejowych w ich obrębie na stacji Poznań Główny. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2017 r.
Zdążą przed końcem roku?
Do końca 2015 r. gotowa ma być pierwsza z nitek estakady na Trasie Katowickiej. Nowa estakada ma składać się z trzech pasów ruchu dla samochodów, chodnika oraz drogi rowerowej. Po wybudowaniu północnej części estakady w ciągu ul. Krzywoustego zamknięta zostanie południowa nitka.
Pierwsza nitka miała być gotowa do końca 2015 r, jednak póki co jej budowa nie zdążyła ruszyć. Cała inwestycja ma pochłonąć 270 mln zł i ma potrwać do 2019 r.
Do końca roku w Poznaniu ma się zakończyć także przebudowa ronda Kaponiera, które jest jednym z głównych węzłów komunikacyjnych w mieście. Razem z rondem budowana jest nowa konstrukcja mostu Uniwersyteckiego – w trakcie prac okazało się, że przechodzący nad torami kolejowymi obiekt jest w złym stanie technicznym i trzeba go zburzyć.
Do wybudowania została jeszcze połowa mostu, perony dla Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz przejścia między poziomami. Robotnicy w 2015 r. mają zmodernizować jeszcze 30 proc. płyty ronda Kaponiera. Wartość całej inwestycji to 346 mln zł.
Wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich Kazimierz Skałecki poinformował, że roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu, zakończenie umowy przewidziano na listopad 2015 r. Z urzędu płyną jednak niepokojące sygnały, że prace mogą się jeszcze przedłużyć.
Przebudowa węzła komunikacyjnego Kaponiera rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku. Termin jej zakończenia był wielokrotnie przekładany. - Remont trwa już tyle, ile trwała II wojna światowa - denerwował się przed wyborami prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Inwestycje w toku
Tuż obok Kaponiery wyrastać będzie nowy budynek - Bałtyk Tower. 16-piętrowy wieżowiec ma powstać do końca lutego 2017 r. Inwestycja ma kosztować ok. 147 mln zł netto.
Rok 2015 będzie czasem wzmożonej pracy przy budowie nowej fabryki Volkswagena pod Wrześnią. Na terenie 220 ha powstaje zakład, który już od II połowy 2016 r. ma produkować nową wersję samochodu dostawczego VW Crafter. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł, a w fabryce zatrudnionych zostanie ok. 3 tys. osób. W Białężycach pod Wrześnią powstaje dział budowy karoserii, lakiernia oraz dział montażu. Wiosną 2015 r. na placu budowy ma się pojawić ok. 2,5 tys. robotników.
Przez cały 2015 rok trwać będą prace przy budowie poznańskiej spalarni śmieci. Kosztujący 725 mln zł obiekt ma być gotowy za dwa lata. W grudniu w spalarni ruszył montaż urządzeń technologicznych, w tym ruszt – najważniejszy element pieca rusztowego, w którym będą spalane odpady. Prace związane z montażem urządzenia zakończą się w marcu. W I kwartale 2015 r. rozpocznie się m.in. montaż instalacji oczyszczającej spaliny oraz kotła. Budowa spalarni rozpoczęła się w kwietniu 2014 roku i według planu zostanie oddana do użytku pod koniec 2016 roku. Spalarnia będzie przetwarzać rocznie 210 tys. ton odpadów.
Przy rondzie Rataje trwa z kolei budowa największego centrum handlowym w Poznaniu. Na 9 hektarach, powstanie kompleks liczący 100 tys. m kw. powierzchni handlowej. Centrum Posnania (wcześniej Łacina) kosztować będzie ok. 300 mln euro, a jego budowa ma się zakończyć w drugiej połowie 2016 r.
Budowa budzi spore kontrowersje mieszkańców. Spór dotyczy przede wszystkim nowego przebiegu ulicy Milczańskiej. Inwestor chce uczynić ją jednym z głównych dojazdów do budowanego centrum handlowego. W tej chwili jest to jednak wąska, spokojna uliczka dojazdowa do jednego z osiedli. Po decyzji inwestora mieszkańcy postanowili zaprotestować przeciwko przebudowie ich ulicy, która po poszerzeniu miałaby być zaledwie 60 cm od drzwi do niektórych domów.
W 2015 roku trwać również będą prace przy budowie liczącego 18 km odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Poznań na odcinku Żnin – Gniezno, oraz obwodnic Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań / PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24, Volkswagen Polska, UM Poznań, ZDM Poznań