W Poznaniu ruszył właśnie remont XIX-wiecznej kaponiery kolejowej pod rondem Kaponiera. Potrwa do jesieni. - W przyszłości obiekt będzie mógł być przeznaczony na funkcje kulturalne, czy usługowe, na przykład gastronomiczne - informuje wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.
Przez lata prawie nikt tam nie zaglądał. Zalegały tam śmieci, panowała ciemność a w korytarzach stała woda po kostki. Po przebudowie ronda Kaponiera, dawna kaponiera kolejowa znalazła się tuż przy nowym przystanku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Zaniedbany fragment umocnień dawnej Twierdzy Poznań przejdzie teraz remont.
Teraz remont, potem lokal?
Miasto chce ją wyeksponować, tak, by stała się atrakcją dla mieszkańców i turystów. - Prace restauracyjne potrwają do późnej jesieni. W przyszłości obiekt będzie mógł być przeznaczony na funkcje kulturalne, czy usługowe, na przykład gastronomiczne - tłumaczy Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
To właśnie od kaponiery kolejowej, elementu Twierdzy Poznań, która powstała w tym miejscu w 1872 roku, pochodzi nazwa obecnego ronda.
Chroniła linie kolejowe
- To budowla obronna, umieszczona w fosie i służąca do jej obrony. W tym przypadku - linii kolejowej - tłumaczył dr Przemysław Maćkowiak, znawca fortyfikacji.
Broniła ona przed ostrzałem linie kolejowe prowadzące w kierunku Torunia i Stargardu Szczecińskiego. Po wybudowaniu zewnętrznego pierścienia fortów, kaponiera straciła na znaczeniu. Przy budowie ronda wysadzono jej wschodnią część. Zachodnia przetrwała do dzisiaj.
Wyeksponowanie dawnej Kaponiery Kolejowej to zasługa środowisk miłośników fortyfikacji oraz Komisji Rewitalizacji w poprzedniej kadencji Rady Miasta Poznania, którą kierował Wiśniewski.
- Upominaliśmy się wtedy, aby zmienić plany przebudowy ronda, które tego nie przewidywały. Poprzednie władze miasta nie były zainteresowane realizacją tego zadania. Dopiero po wyborach w 2014 r. i poparciu tej idei przez prezydenta Jacka Jaśkowiaka, ten pomysł stał się możliwy do realizacji - wyjaśnia.
Pamiętają o nietoperzach
W ramach rewitalizacji pochodzących z 1872 r. reliktów dawnej kaponiery kolejowej, znajdującej się na poziomie – 2 ronda Kaponiera, wykonawca przeprowadzi prace konserwatorskie i rewaloryzacyjne, w tym wykonana renowację murów z czerwonej cegły, odsłoni oryginalne łuki historyczne od strony wschodniej (przystanku PST) i wybuduje ścianę szklaną, dzięki czemu wyeksponowane zostaną wnętrza kaponiery kolejowej.
- Istotnym elementem prac renowacyjnych będzie uwzględnienie zmiany parametrów siedliska nietoperzy, budowy dodatkowych elementów wspierających ich bytowanie, jak również wykonanie dla nich oświetlenia zapewniającego odpowiedni komfort w okresie lęgowym - podaje Krzysztof Kaczanowski z Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Zakończenie prac powinno nastąpić jeszcze jesienią 2017 r.
Prace renowacyjne nie będą miały wpływu na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, mogą jednak powodować ograniczenia w ruchu pieszych na przystanku PST, na poziomie -2.
- Częściowemu zamknięciu na czas robót może ulec korytarz komunikacyjny łączący południowe oraz północne wyjście z przystanku PST na poziom -1 ronda, dlatego też prosimy pasażerów o stosowanie się do oznakowań, które zostaną zamontowane w rejonie prowadzonych prac - informuje Kaczanowski.
Odnowią też Światowida
Wykonawca prac wykona również renowację, tzw. Światowida. To charakterystyczny monument znajdujący się przy wieżowcu Bałtyk, który stanął przy rondzie Kaponiera w 1973 r. 5-metrowa rzeźba Jerzego Sobocińskiego składa się z 5 elementów, z których waży po 3 tony. Na najwyższym umieszczono cztery czechosłowackie zegary sterowane przez zegar-matkę, który znalazł się w nieistniejącym dziś budynku kina Bałtyk. Na pozostałych elementach z 400 liter odlanych z brązu ułożono nazwy europejskich stolic i odległość dzieląca je od Poznania. Umiejscowienie rzeźby i jej przekaz nie były przypadkowe – stanęła ona na drodze w kierunku Międzynarodowych Targów Poznańskich, na które licznie przybywali goście z zagranicy.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: PIM, Rzuwig, Bogusław Musielak, Archiwum Porozumienia dla Twierdzy Poznań (Wikipedia CC-BY-SA 3.0)