W niedzielę wieczorem na stołeczne ulice wyjedzie 40 przeszkolonych ratowników na motocyklach. Ochotnicy wyposażeni w apteczki będą pełnili funkcję patrolu ratowniczego, który przyjdzie z pomocą w razie wypadku. Jest to część kampanii "Włącz myślenie".
- Motocykliście łatwiej jest ominąć korek i sprawdzić, co jest jego przyczyną. MOTOPOZYTYWNI będą gotowi do udzielenia pomocy na miejscu wypadku. Liczymy także na to, że dzięki tym działaniom kierowcy samochodów zmienią postrzeganie motocyklistów z tzw. "dawców nerek" na mogących uratować życie - mówi inicjator akcji dr Wojciech Kulesza, psycholog społeczny ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Dzięki kolorowym kamizelkom motoratowników będzie można łatwo rozpoznać i poprosić o pomoc w razie wypadku. Ich zadaniem będzie zabezpieczenie miejsca zdarzenia, wezwanie odpowiednich służb ratowniczych, a także udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym. Po odbyciu szkolenia ratownicy już na zawsze będą zobowiązani do pełnienia swojej funkcji. W trakcie jazdy motocyklem po mieście będą mieli na sobie kamizelki.
W jakim celu?
Celem akcji jest nie tylko redukcja liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, ale także zmiana negatywnego sposobu postrzegania motocyklistów.
W jej ramach organizowane będą dla nich szkolenia. Ich pogram zostanie zrealizowany w dwóch grupach - podstawowej i zaawansowanej. Osoby, które ukończą ten drugi kurs będą zdawały egzamin na honorowany w całej Europie certyfikat EFR (Emergency First Reponse - EFR). Zajęcia poprowadzą ratownicy medyczni, policjanci, strażacy oraz psychologowie.
UE domaga się zmian
Organizatorami przedsięwzięcia są Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Specjalistyczna Ochotnicza Formacja Ratunkowa oraz Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Zgodnie z unijną dyrektywą Polska jest zobowiązana do redukcji liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Wśród działań strategicznych wymienionych w IV Europejskim Programie Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Unii Europejskiej, które powinny zostać zrealizowane do 2020 r., wymienia się opracowanie nowego podejścia do motocyklistów.
Według danych Komendy Głównej Policji w Polsce w 2010 r., w wyniku wypadków drogowych zginęło lub było rannych ponad 2 tys. motocyklistów. Równocześnie dynamicznie rośnie liczba motocyklistów w Polsce - w 2000 r. było ich ok. 803 tys., a w 2009 r. już 975 tys.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu