Do ekspertyzy porównawczej mającej ocenić, jak szybko mógł wyhamować samochód, którym poruszała się premier Beata Szydło podczas wypadku w Oświęcimiu, użyto pojazdu, którym wożony jest prezydent. Eksperyment przeprowadzono w Warszawie, szczegółów nie podano.
W piątek prokuratura poinformowała, że 22 marca biegli z Instytutu Ekspertyz Sądowych oraz biegły z Politechniki Krakowskiej przeprowadzili w ramach ekspertyzy porównawcze badania dynamiki poprzecznej oraz wzdłużnej samochodu marki Audi A8 L 6,3 Security, jakim poruszała się premier Beata Szydło 10 lutego. Chodziło o kwestie związane z poruszaniem się samochodu tego samego typu, sprawdzenie, jak zachowuje się w sytuacji hamowania, skrętu, przyspieszenia itp.
W czynnościach biegłych brał udział prokurator wchodzący w skład zespołu, który zastrzegł swoją obecność przy badaniach porównawczych – podano w informacji prokuratury.
We wtorek "Rzeczpospolita" podała, powołując się na prokuratora Krzysztofa Dratwę z Prokuratury Okręgowej w Krakowie, że "badanie odbyło się w Warszawie z udziałem identycznego audi jak to rozbite w Oświęcimiu. Pojazd wykorzystany do eksperymentu nie ucierpiał". Prokurator Dratwa podał także "Rzeczpospolitej", że: "chodziło o poznanie parametrów technicznych auta, dowiedzenie się, jak taki pojazd zachowuje się w konkretnej sytuacji; biegli prześledzili m.in. tor jazdy i drogę hamowania". Według rozmówców dziennika chodziło także "o praktyczne sprawdzenie reakcji kierowcy BOR i zachowania audi w sytuacji, jaka zaistniała w Oświęcimiu". "Zbadali m.in., ile czasu potrzeba, by ciężka limuzyna wytraciła prędkość przy nagłym hamowaniu. Odpowiedź na to pytanie pomoże ocenić, czy rzeczywiście musiało dojść do wypadku" – podaje gazeta.
"Rzeczpospolita": kierowca BOR nie jeździł tym modelem
Jak podaje "Rzeczpospolita", dwa opancerzone audi A8 L 6,3 security naszpikowane elektroniką Biuro Ochrony Rządu użytkuje zaledwie od grudnia 2016 roku. Kupiono je za około 5 mln zł – jedno dla premier, drugie dla prezydenta. Ponadto - mimo zapewnień Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, że audi, które wiozło szefową rządu, prowadził doświadczony kierowca - okazało się, że akurat tym modelem prawie nie jeździł. "Rzeczpospolita" ustaliła, że nie znalazł się w zespole kierowców, którzy przeszli szkolenie u producenta na tym modelu auta.
Dziennik powołuje się także na oficjalne informacje resortu spraw wewnętrznych, według których "zaraz po wypadku rządowa kolumna jechała z prędkością niewiele ponad 50 km na godz.". "Według nieoficjalnych ustaleń 'Rzeczpospolitej' w ostatnich sekundach przed wypadkiem samochód miał na liczniku około 85 km na godzinę" – podaje gazeta.
Wypadek premier
Do wypadku doszło 10 lutego w Oświęcimiu. Policja podała, że rządowa kolumna trzech samochodów (pojazd premier Beaty Szydło jechał w środku) wyprzedzała fiata seicento. Jego 21-letni kierowca przepuścił pierwszy samochód, a następnie zaczął skręcać w lewo i uderzył w auto szefowej rządu, które następnie uderzyło w drzewo. W wyniku wypadku poważne obrażenia ciała, utrzymujące się dłużej niż 7 dni, odnieśli premier i jeden z funkcjonariuszy BOR - szef ochrony Beaty Szydło. U drugiego funkcjonariusza BOR - kierowcy pojazdu - stwierdzono lżejsze obrażenia. Beata Szydło do 17 lutego przebywała w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie. 14 lutego prokuratorski zarzut nieumyślnego spowodowania wypadku usłyszał kierowca fiata Sebastian K. Kierowca nie przyznał się do winy, prokuratura nie podaje treści jego wyjaśnień. Śledztwo w tej sprawie prowadzi zespół trojga prokuratorów z Prokuratury Okręgowej w Krakowie. Nadzór nad śledztwem objęła Prokuratura Regionalna w Krakowie
Autor: tmw/sk/jb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Oświęcim112