Tureckie myśliwce F-16, które wystartowały z bazy w Malborku, "dokonały pierwszego przechwycenia nieznanego samolotu" – poinformowało we wtorek na Twitterze Dowództwo Sił Powietrznych NATO.
"Tureckie F-16 lecące z Malborka w ramach misji NATO Air Policing dokonały pierwszego przechwycenia nieznanego samolotu" – poinformowało we wtorek na Twitterze Dowództwo Sił Powietrznych NATO.
Dowództwo zamieściło również zdjęcia przechwyconego samolotu Ił-38. Na jednym z nich widać, że maszyna posiada na skrzydłach czerwone gwiazdy – takie, którymi oznakowane są samoloty rosyjskie.
Tureckie myśliwce w Malborku
Cztery myśliwce F-16 tureckich sił powietrznych wylądowały w bazie lotniczej w Malborku 6 lipca. 80-osobowy turecki pododdział sił powietrznych ma obsługiwać myśliwce z Malborka do połowy września, wspierając misję NATO Air Policing w regionie.
To już drugi raz, kiedy tureckie siły powietrzne dostarczają myśliwce do NATO Air Policing i pierwsza ich dyslokacja w Malborku.
Obecnie jest to też trzeci pododdział w ramach NATO-wskiej misji nadzoru przestrzeni powietrznej (air policing) w regionie, obok przedstawicieli hiszpańskich sił powietrznych w Szawlach na Litwie i włoskich sił powietrznych w Amari w Estonii.
NATO podało, że to przykład "solidarności i spójności między członkami NATO oraz zbiorowego zaangażowanie w odstraszanie i obronę".
Rozmieszczenie tureckich F-16 w Malborku pokazuje naszą gotowość i zdolność reagowania - wskazał Sojusz.
Dodano, że trzej sojusznicy z południa – Hiszpania, Włochy i Turcja – wspierają natowskie siły powietrzne na północy Europy. Rozmieszczone w regionie Morza Bałtyckiego będą współpracować ze sobą oraz z goszczącymi siłami powietrznymi w celu zacieśnienia współpracy.
Misja NATO Air Policing ma przede wszystkim za zadanie ochronę przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
Rosyjskie samoloty przechwytywane nad Bałykiem
Ministerstwo obrony Litwy przekazało w poniedziałek, że samoloty myśliwskie realizujące misję NATO Air Policing w krajach bałtyckich interweniowały sześciokrotnie w celu zidentyfikowania i eskortowania samolotów wojskowych Federacji Rosyjskiej.
14 lipca myśliwce NATO przechwyciły jeden samolot lecący do Kaliningradu bez złożonego wcześniej planu lotu. Następnego dnia przechwycono samolot lecący w tym samym kierunku, ale bez włączonego transpondera.
17 lipca odnotowano dwa samoloty lecący z i do Kaliningradu, które nie miały ani włączonego transpondera, ani nie zgłaszały planu lotu – z pilotami utrzymywano jednak łączność radiową.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TWITTER/NATO_AIRCOM