Amerykańska telewizja CNN w pierwszym tygodniu czerwca pokaże spot o Polsce, przygotowany przez PSL. 30 emisji krótkiego filmu zatytułowanego "Miejsce, gdzie narodziła się wolność: Polska" będzie kosztować 280 tys. zł. PSL namawia też inne partie do udziału w kosztach - donosi portal gazeta.pl.
Po ostatnim skandalu ze spotem Komisji Europejskiej, w którym rolę Polski w obaleniu komunizmu pokazano w 5 sekund, w dodatku myląc wydarzenia, PSL zleciło przygotowanie nowego filmu na ten temat.
Wielka historia w 30 sekundach
W ciągu 30 sekund udało się pokazać najważniejsze przesłanki, które doprowadziły do przemian ustrojowych w 1989 r. Znalazły się tam migawki z Grudnia '70, słynne słowa Jana Pawła II: "Nie lękajcie się", demonstracje "Solidarności", Lech Wałęsa na bramie Stoczni i w amerykańskim Kongresie, obrady Okrągłego Stołu i pierwszy premier wybrany w wolnych wyborach - Tadeusz Mazowiecki. Są też przełomowe wydarzenia w krajach sąsiednich - upadek muru berlińskiego i Vaclav Havel.
Obrazom tym towarzyszy temat muzyczny z "Murów" Jacka Kaczmarskiego - swoisty hymn tego czasu.
Polska w CNN
CNN zgodziła się na 30-krotną emisję spotu. W tym samym czasie stacja ta wyemituje też serię programów "Nowa Polska" o zmianach, jakie zaszły w naszym kraju po 1989 r. Cykl poświęcony przemianom w Europie zatytułowano "1989 Jesień Zmian". Złożą się na niego filmy dokumentalne, programy na żywo i materiały archiwalne dotyczące nie tylko wydarzeń w Polsce tego okresu, ale też na Węgrzech, a Niemczech, byłej Czechosłowacji, Bułgarii i Rumunii.
"Kapitalny pomysł Pawlaka"
Pomysłodawcą spotu jest Polskie Stronnictwo Ludowe. - To kapitalny pomysł Waldemara Pawlaka: pokazać, że wszystko zaczęło się tu - komentuje w rozmowie z portalem gazeta.pl. wiceszef PSL Jan Bury. Partia Pawlaka zaapelowała do pozostałych ugrupowań, by pomogły wesprzeć emisję filmu w CNN.
Źródło: gazeta.pl, onet.pl
Źródło zdjęcia głównego: gazeta.pl