- Jest nam przykro, ale dokonaliśmy wszelkich czynności, żeby do tego nie doszło - powiedziała na specjalnie zorganizowanej konferencji wiceprezes Sky Club Agnieszka Dral. I zapewniła, że "firma dokona wszystkich starań, żeby klienci mogli powrócić do kraju". Poinformowała też, że upadłość to wynik wierzytelności przejętych od Triady. Marszałek woj. mazowieckiego powołał specjalny zespół, który zajmuje się turystami przebywającymi za granicą.
Dral podkreśliła, że do zgłoszenia upadłości Sky Club zmusiła sytuacja finansowa. - Przez jednego z udziałowców został złożony wniosek o upadłość za wierzytelności Triady, po drugie wpłynął do nas wniosek o zapłatę wierzytelności Triady, Sky Club został zmuszony do zapłaty za Triadę - powiedziała Dral.
Według niej "to spowodowałoby zablokownie kont i brak możliwości kontynuowania działań". - Zarząd, żeby zabezpieczyć klientów, podjął wniosek o zakończeniu sprzedaży - podkreśliła przedstawicielka Sky Club. Dral dodała, że "Triada obciążyła Sky Club wierzytelnościami na kwotę ok. 2 mln zł.". Do tego dochodzą też "inne kwestie finansowe związane z Triadą".
"Informowaliśmy"
Pytana dlaczego firma jeszcze wczoraj informowała klientów, że wszystko jest w porządku, Dral odpowiedziała: - Formalne przesłanki wystąpiły w dniu wczorajszym. Wtedy została wszczęta procedura informowania klientów. Jest nam przykro, ale dokonaliśmy wszelkich czynności, żeby do tego nie doszło - oceniła Dral.
Agnieszka Chmielewska z zarządu Sky Club zapewniła, że biuro ma uregulowane rachunki z hotelami, w których przebywają turyści. - Każdy hotel ma podpisany inny kontrakt, na innych warunkach. Saldo ze wszystkimi hotelami mamy opłacone. Jak się zachowają hotelarze nie jest od nas zależne - powiedziała Chmielewska.
Będzie odszkodowanie
Z kolei władze województwa poinformowały, że do ubezpieczyciela został już skierowany wniosek o wypłacenie zaliczki na powrót klientów. Chodzi o 4 mln zł. - Teraz badane są sytuacje klientów czy mogą pozostać w hotelach do końca pobytu, czy trzeba będzie szybko zorganizować powrót do kraju. Jeśli uda się utrzymać ich za granicą, nie będziemy im skracać pobytu, tylko wrócą planowo - powiedziała Izabela Stelmańska z departamentu kultury, promocji i turystyki Urzędu Marszałkowskiego.
I zaznaczyła, że urząd otrzymał już informacje, że na Ibizie, w Maroko i na Krecie rozpoczęło się wymeldowywanie z hoteli polskich turystów. Mogą pojawić się problemy z utrzymaniem pobytu turystów, którzy dopiero rozpoczęli urlop. Stelmańska pytana czy pieniędzy wystarczy dla wszystkich odpowiedziała: - Gwarancja ubezpieczeniowa to 25 mln zł, ale nie wiemy, ile wyniosą koszty powrotów klientów do kraju - dodała.
Pytana o to, kiedy turyści wrócą do kraju odparła, że chciałaby, by stało się to do 8 lipca. - Pieniędzy wystarczy na powrót klientów do kraju, nikt nie będzie musiał wracać na własny koszt - zapewniła Stelmańska. I dodała, że każda osoba, która podpisała umowę, powinna złożyć roszczenie do Urzędu Marszałkowskiego. Każde z nich zostanie rozpatrzone, później będą wypłacane środki. Na składanie roszczeń jest 365 dni. Stelmańska powiedziała też, że osoby, które niedawno wykupiły wycieczki u agentów, powinny zgłosić się bezpośrednio do miejsca, gdzie wyjazd został kupiony.
Pod stałym nadzorem
Marszałek Adam Struzik podkreślił, że Marszałkowski Urząd Wojewódzki natychmiast po otrzymaniu informacji uruchomił procedurę pomocy turystom. - Nasze obowiązki obejmują zorganizowanie powrotu naszych turystów, klientów biura do kraju oraz wypłacenie roszczeń w granicach ubezpieczenia 25 mln zł. Będziemy udzielali wszelkiej pomocy turystom. W tej chwili to 4,7 tys. osób - powiedział Struzik.
I wyliczył ilu Polaków przebywa za granicą: w Turcji 654 osoby, w Grecji 1245 osób, w Hiszpanii 818 osób, w Maroko 162, w Tunezji 163, Egipcie 979, w Portugalii 278, na Cyprze 50 osób, w Bułgarii 140 osób, a na Kubie 15 osób. Dziś powróciło pierwszych 800 turystów, są planowane powroty turystów, którzy kończą pobyt - powiedział marszałek.
Urząd Marszałkowski uruchomił specjalną infolinią: +48 22 597 95 44. Turyści mogą też kontaktować się z urzędem za pomocą e-maila do wydziału turystyki: i.stelmanska@mazovia.pl.
Autor: mn/tr/k / Źródło: TVN24, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: PAP | Radek Pietruszka