Przeje偶d偶anie na czerwonym 艣wietle mo偶e wkr贸tce okaza膰 si臋 bardzo kosztowne. Inspekcja Transportu Drogowego montuje ju偶 wyspecjalizowane fotoradary, kt贸re rejestruj膮 zbyt p贸藕ny wjazd na skrzy偶owane. I to fotoradary nieoznakowane. Materia艂 "Polski i 艢wiata".
Ju偶 nie tylko patrole, ju偶 nie tylko wideo-rejestratory i fotoradary - kierowc贸w przeje偶d偶aj膮cych na czerwonym 艣wietle namierz膮 specjalne czujniki.
- B臋dzie to pierwsze tego typu urz膮dzenie, jakie zamontujemy w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym - m贸wi 艁ukasz Majchrzak, G艂贸wny Inspektorat Transportu Drogowego.
Ostrze偶enia nie b臋dzie
Monta偶 pierwszego urz膮dzenia ruszy艂 w艂a艣nie na krajowej "tr贸jce" w Polkowicach na Dolnym 艢l膮sku.
Z g贸ry kamery nagraj膮 ka偶de auto, kt贸re przejedzie na czerwonym 艣wietle. Film momentalnie trafi do centrali systemu w Warszawie, a kilka dni p贸藕niej kierowca znajdzie w skrzynce mandat. Opr贸cz Polkowic rejestratory powstan膮 te偶 w 19 innych miejscach. Inspekcja wytypowa艂a najniebezpieczniejsze skrzy偶owania na drogach krajowych. Co ciekawe, w przeciwie艅stwie do fotoradar贸w, nic nie ostrze偶e kierowc贸w przed kamerami, bo... zabrak艂o znak贸w.
- Nie ma wzoru znaku informuj膮cego o zamontowanym rejestratorze wjazdu na czerwonym 艣wietle - wyja艣nia Alvin Gajadhur z G艂贸wnego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Niekt贸rzy kierowcy maj膮 obawy. 呕al膮 si臋, 偶e nie zawsze maj膮 szans臋 zjecha膰 ze skrzy偶owania na czas.
Odliczanie
Wielu kierowc贸w, ale i nie tylko, ma pomys艂 jak poradzi膰 sobie z tymi, kt贸rzy przeje偶d偶aj膮 przez skrzy偶owania na czerwonym 艣wietle. Wystarczy zamontowa膰 sekundniki, kt贸re odliczaj膮 czas do zielonego i czerwonego 艣wiat艂a.
W tym przypadku nikt nie ma w膮tpliwo艣ci, czy kto艣 wjecha艂 na czerwonym specjalnie czy nie. Sekundniki z powodzeniem dzia艂aj膮 w wielu miastach. Kierowcy z Wroc艂awia dzi艣 ju偶 nie wyobra偶aj膮 sobie skrzy偶owa艅 bez zegar贸w. Chwali je nawet Komenda G艂贸wna Policji. Nie wszystkie miasta daj膮 si臋 jednak nam贸wi膰 na ich zakup.
Autor: nsz\mtom / 殴r贸d艂o: tvn24
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽tvn24