Każdy, kto od przyszłego tygodnia straci swój czas czekając na spóźniony pociąg PKP Intercity może liczyć na stosowne odszkodowanie. Na początek będą to vouchery zapewniające zakup kolejnego biletu nawet z 50 proc. zniżką. W późniejszym czasie niewykluczone, że wypłaty będą w gotówce.
Na wypłatę zadośćuczynienia można liczyć już od 24 listopada PKP Intercity z własnej inicjatywy wprowadza system odszkodowań dla pasażerów. - Wprowadzamy system voucherów na wypadek opóźnień. Pasażerowie będą mogli kupić kolejny bilet nawet za pół ceny - mówi "Gazecie Wyborczej" prezes PKP Intercity Krzysztof Celiński.
Bez zbędnych formalności...
- Konduktor będzie rozdawał te vouchery już w pociągu - dodaje. Pasażerowie będą mogli też wypełnić wniosek o odszkodowanie i złożyć go w kasach biletowych. Albo wysłać pocztą. - Chcemy też umożliwić dochodzenie odszkodowania przez internet - zapowiada Celiński.
Dodaje, że na razie PKP Intercity jest dalekie od wypłacania odszkodowań w gotówce, tak jak w przypadku opóźnień samolotów. Jednak już wkrótce takie rozwiązania nałoży także na PKP Intercity unijne rozporządzenie regulujące kwestie odszkodowań, które wchodzi w życie 3 grudnia.
Posiłki, napoje, a nawet nocleg
Na mocy tego rozporządzenia pasażerowie kolei mogliby domagać się odszkodowań o wartości co najmniej 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnień z winy przewoźnika od 60 do 119 min. Odszkodowanie będzie sięgało co najmniej połowy ceny biletu, gdy pociąg będzie miał opóźnienie powyżej 2 godz. W przypadku ponadgodzinnych opóźnień przewoźnicy kolejowi będą też musieli zapewnić pasażerom posiłki i napoje, a w szczególnych przypadkach - również nocleg. Te przepisy dotyczyłyby wszystkich przewoźników kolejowych. Już nie tylko PKP Intercity, ale także np. Przewozów Regionalnych.
Obecnie kolej jest praktycznie bezkarna. W przypadku spóźnienia pociągu, pasażer może żądać zwrotu pieniędzy wyłącznie przed sądem. Dostanie je jedynie, jeśli udowodni, że poniósł wymierne straty.
Źródło: "Gazeta Wyborcza", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24