Koniec zamieszania wokół obwodnicy Augustowa - czy początek nowych protestów? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po długiej analizie trzech wariantów przebiegu trasy obwodnicy wybrała wariant drogi biegnący przez Raczki. Teraz o ostatecznym przebiegu zadecyduje Ministerstwo Środowiska, jednak od dawna wiadomo, że pomysł drogi przez Raczki także budzi kontrowersje.
Raport na zlecenie GDDKiA przygotowała holenderska firma konsultingowa DHV. Dyrekcja zleciła takie opracowanie po protestach ekologów w dolinie Rospudy. DHV została wybrana w przetargu w 2008 roku. Raport w piątek wieczorem trafił do Ministerstwa Środowiska.
Holenderska firma spośród trzech wariantów przebiegu trasy jako najmniej szkodzący środowisku oceniła wariant trasy biegnącej przez Raczki. Oprócz niego rozważano lokalizację drogi przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada) oraz przez Chodorki.
Najmniej szkodzi?
Najmniej punktów negatywnych (19,5) otrzymał wariant przez Raczki. Jest on jednak dłuższy - ma ponad 40 km. Wariant przez Dolinę Rospudy to droga o długości 17 km.
Wariant przez Rospudę dostał 40 punktów negatywnych (im wyższa liczba punktów, tym bardziej niekorzystny wpływ na środowisko). Jak podała w piątkowym komunikacie GDDKiA, "niezależnie od rozwiązania technicznego realizacja w tym wariancie została przez autorów opracowania wykluczona ze względu na możliwość znaczącego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000 Puszcza Augustowska". Wariant przez Chodorki został oceniony przez firmę DHV na 24 punkty w negatywnej skali.
Lata zaniedbań - i protestów
Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment ma przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Przeciwko takiemu przebiegowi protestowali ekolodzy, argumentując, że obwodnica zniszczy unikalne tereny; mieszkańcy natomiast domagają się jak najszybszej budowy w obecnym wariancie. Prace przy budowie obwodnicy są wstrzymane, a GDDKiA wypowiedziała umowę na budowę z firmą Budimex Dromex.
"Wygrała pseudoekologia"
Przeciwny koncepcji trasy przez Raczki jest pełnomocnik Obywatelskiego Komitetu Obrony Budowanej Obwodnicy Augustowa, Andrzej Chmielewski. Jego zdaniem pomysł jest absurdalny i nie ma racji bytu. Zbulwersowany jest także postawieniem w raporcie względów ekologicznych nad społecznymi. - Pseudoekologia jest dla niektórych ważniejsza niż życie ludzkie na drogach w Augustowie. Nie dopuścimy do tego - dodał Chmielewski.
Zapowiedział także, że jeśli zostanie wybrany wariant przez Raczki, mieszkańcy Augustowa posuną się do podobnych protestów jak ekolodzy w lutym w 2007 roku.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24