Od zwykłego samolotu odróżnia go charakterystyczny obrotowy radar nad kadłubem. Na warszawskim Okęciu wylądował AWACS - słynny samolot wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej.
Samolot E-3A z bazy Geilenkirchen w Niemczech uczestniczy w rutynowych ćwiczeniach obrony powietrznej Fruit Fly. Od ubiegłego roku samoloty AWACS każdego miesiąca spędzają po kilka dni nad polskim niebem.
- Treningi Fruit Fly polegają na zgrywaniu obrony powietrznej. W ćwiczeniach uczestniczą samoloty, śmigłowce, okręty na Bałtyku, jednostki obrony powietrznej, sił powietrznych i wojsk lądowych - poinformował zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. dyw. Krzysztof Załęski. Żołnierze będą ćwiczyć grupowe walki powietrzne, naprowadzanie samolotów myśliwsko-bombowych w rejon obiektów naziemnych oraz system ratownictwa powietrznego.
AWACS pomaga F16
AWACS-owi towarzyszyły na Okęciu dwa polskie F-16 biorące udział w ćwiczeniu. - Pilot naszego F-16, który dzięki urządzeniom pokładowym może widzieć na odległość grubo ponad stu kilometrów, przy współpracy w AWACS-em zwiększa zasięg obserwacji do 600 i więcej kilometrów - wyjaśnił zastępca dowódcy Centrum Operacji Powietrznych gen. bryg. Zbigniew Galec.
Po zakupie samolotów wielozadaniowych F-16 Polska przystąpiła do programu NAPMO - organizacji NATO odpowiadającej za program AWACS. Dziś Polacy wchodzą w skład załóg samolotów AWACS, dowództwa i rady dyrektorów NAPMO.
Jeden AWACS zamiast kilku myśliwców
Zdaniem redaktora naczelnego miesięcznika "Raport" Grzegorza Hołdanowicza samoloty wczesnego ostrzegania zwiększają efektywność samolotów myśliwskich, co pozwala zmniejszyć ich liczbę. - Stąd coraz więcej małych państw idzie w kierunku posiadania własnych samolotów wczesnego ostrzegania. Niekoniecznie AWACS, bo to duża, stosunkowo stara maszyna - dodał
Od kilku lat samoloty systemu AWACS wzmacniają także dodatkowo obronę powietrzną podczas dużych imprez, takich jak piłkarskie mistrzostwa świata w Niemczech w 2006 r. W lutym na prośbę polskich władz wsparł kontrolę polskiego nieba podczas spotkania ministrów obrony państw NATO. Należące do NATO samoloty AWACS zabezpieczały także ubiegłoroczny szczyt NATO w Bukareszcie, szczyt UE-Unia Afrykańska w Portugalii w 2007, szczyt ekonomiczny G-8 w Wielkiej Brytanii w 2005 i letnie igrzyska olimpijskie 2004 roku w Grecji.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24