Firma Sikorsky zaprezentowała prototyp nowego lekkiego śmigłowca bojowego dla sił lądowych. S-97 Raider to awangardowa konstrukcja i rekordzista szybkości lotu. Maszyna osiąga prędkość ponad 450 km/h, dotąd nieosiągalną dla helikopterów.
Przypominający pojazdy z filmów s-f Raider wyróżnia się zupełnie nową konstrukcją napędu: rotor główny tworzą dwa przeciwbieżne wirniki, uzupełnione pchającym śmigłem za belką ogonową. Takie rozwiązanie umożliwia temu lekkiemu helikopterowi lot poziomy z prędkością 460 km/h, czyli zarezerwowaną do tej pory dla samolotów. S-97 Raider jest prototypem opartym na eksperymentalnym śmigłowcu hybrydowym X-2, zbudowanym w celu wypróbowania nietypowego napędu i bicia rekordów prędkości.
Leci z prędkością ponad 450 km/h
Swego czasu był to najszybszy wiropłat świata. W zeszłym roku jego rekordy pobił jednak europejski konkurent, Eurocopter 3X, który z kolei obok pojedynczego wirnika głównego wykorzystuje dwa dodatkowe śmigła ciągnące po bokach kadłuba. Europejski helikopter jeszcze bardziej zbliżył się do magicznej granicy 500 km/h w locie poziomym, uzyskując wynik 472 km/h.
Raider ma być propozycją w programie śmigłowca rozpoznawczo-szturmowego, który obok szybkości charakteryzuje się własnościami stealth, przenosi uzbrojenie w komorach wewnątrz kadłuba, a w kabinie - nawet 6 żołnierzy desantu. Dla amerykańskiej armii byłaby to nowatorska koncepcja, gdyż do tej pory nie łączono w jednej konstrukcji cech uderzeniowych i desantowych, jak np. w rosyjskim Mi-24, a oba typy zadań pozostawiano wyspecjalizowanym maszynom. Firma Sikorsky zbudowała dwa egzemplarze prototypowe Raidera, które będą poddane testom od przyszłego roku.
Rywale Sikorsy'ego
Raider nie ma zastąpić najbardziej znanych szturmowych helikopterów US Army - Apaczy, a raczej uzbrojone maszyny rozpoznawcze OH-58 Kiowa Warrior. Ma jednak silnych konkurentów, w tym najgroźniejszego z Europy. Firma Eurocopter, obecnie znana jako Airbus Helicopters, już w 2006 roku dokonała wyłomu w amerykańskich zamówieniach zbrojeniowych, uzyskując kontrakt na 345 lekkich helikopterów transportowych i wielozadaniowych. Wtedy wygrał EC-145 (amerykańskie oznaczenie UH-72 Lakota), podobny do znanych w Polsce z roli latających karetek EC-135.
Drugim europejskim rywalem Sikorsky'ego będzie włosko-brytyjska Agusta Westland AW-109. Los zamówienia na uzbrojone śmigłowce rozpoznawcze nie jest jednak pewny ze względu na kłopoty budżetowe rządu Stanów Zjednoczonych. Już raz obcięto jego plan finansowy, przewidujący wydanie 16 mld USD. Decyzja o jego kontynuacji, zapowiadana na ten rok, jeszcze nie zapadła.
Autor: Marek Świerczyński//rzw / Źródło: tvn24