- Proszę wysiąść, filtr się zapchał - musi powiedzieć kierowca do pasażerów i zjechać z trasy do zajezdni. Taka procedura obowiązuje w łódzkim MPK i dotyczy tylko 80 najnowszych autobusów. Kierowcy narzekają, a przewoźnik tłumaczy: - Niezbyt to wygodne, ale tego wymaga od nas Unia.
Są nowe, czyste i ciche. MPK Łódź od zeszłego roku może pochwalić się 80 nowymi autobusami. Jedną z ich zalet jest ekologia - pojazdy mieszczą się w wyśrubowanej normie EURO6.
Tyle, że ma to swoją cenę. W podjazdach zainstalowane są filtry cząstek stałych, które raz na jakiś czas trzeba "przepalić" - czyli wprowadzić silnik na wysokie obroty.
A to oznacza, że pasażer jadąc w nowym pojeździe, ma większą szansę na przymusową wysiadkę, niż podczas podróżowania starszym modelem autobusu.
Procedury obowiązujące łódzkich kierowców są jednoznaczne - w przypadku zapychania filtra trzeba wysadzić pasażerów, przerwać trasę i ruszyć w kierunku zajezdni.
- Zamiast wydalać cząstki stałe podczas jazdy, na większym obszarze czyli z mniejszym stężeniem, nakazuje się zrobić to na postoju, dobijając lokalny ekosystem - napisał na swoim profilu jeden z kierowców MPK. Dodaje przy tym, że podczas przepalania filtra normy spalin są "wielokrotnie przekraczane".
- To już ich nie obchodzi - denerwuje się kierowca, który twierdzi, że w ostatnim czasie już dwa razy przerywał kurs przez zapchany filtr.
"To nie my, to Unia"
Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź informuje, że problem "ekologicznych postojów na przepalenie filtra" dotyczy tylko 80 nowych mercedesów (w całej flocie łódzkiego przewoźnika jest łącznie 400 autobusów).
- Jesteśmy zobowiązani do przestrzegania surowych norm przez Unię Europejską - wyjaśnia.
Grochala tłumaczy, że procedury nie pozwalają na przepalanie filtrów podczas jazdy.
Euro 6 to norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Została uchwalona w 2008 roku przez Parlament Europejski. Euro 6 dotyczy ciężkich samochodów dostawczych i transportowych. Żeby pojazd mieścił się w tej normie nie może emitować więcej nić 400 mh/kWh azotu. Norma EURO6
- Technicznie byłoby to możliwe tylko podczas jazdy z większą prędkością na dłuższym odcinku bez postojów. W ruchu miejskim jest to jednak niewykonalne - mówi.
Będą zmiany?
Dlatego też kierowcy są zobowiązywani do przerywania trasy i do pojawienia się w zajezdni.
Jak często zapychają się filtry? Grochal mówi, że trudno jednoznacznie to stwierdzić.
- Jeździmy autobusami od roku i jeszcze nie opracowaliśmy statystyk. Długość pracy filtra zależy od tego, gdzie jeździ dany pojazd i stylu jazdy kierowcy - wyjaśnia rzecznik.
Przedstawiciele MPK Łódź informują, że kontaktowali się już z producentem nowych autobusów i zgłaszali fakt, że obecnie zainstalowane systemy nie do końca sprawdzają się w komunikacji miejskiej.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl
Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź/facebook