Magistrat opublikował mapę z 50 lokalizacjami dla łódzkiego roweru publicznego. Łodzianie za pośrednictwem strony internetowej Zarządu Dróg i Transportu mogą oceniać, czy urzędnicy wybrali słusznie. Konsultacje potrwają do 28 lutego.
- Priorytet, jakim się kierowaliśmy to zlokalizowanie stacji rowerowych tam, gdzie występują największe potoki ruchu, ale też największe generatory ruchu, to jest m.in. ul. Piotrkowska, Kampusy Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej. Stacje usytuowane są w taki sposób, aby uzupełniały ofertę komunikacji miejskiej – wyjaśnia Agata Magin, z biura rzecznika prasowego prezydenta miasta.
Centrum, dworce i uczelnie
Na mapie znalazły się wszystkie stacje, które mają szansę powstać w I etapie tworzenia łódzkiego roweru publicznego. Większość z nich znajdzie się w centrum miasta.
Jak podkreślają władze Łodzi nie wszystkie stacje będą w ścisłym centrum. W propozycji dla mieszkańców łódzki rower będzie dostępny m.in. w okolicy dworca Łódź Kaliska i Północnego, przy Akademii Sztuk Pięknych oraz przy osiedlu akademickim Politechniki Łódzkiej.
Jak podkreśla Bartosz Zimny, łódzki oficer rowerowy, rower publiczny ma być uzupełnieniem komunikacji miejskiej.
Pieniądze z budżetu obywatelskiego
Łódzki rower publiczny był jednym z projektów w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim. Pomysł spodobał się Łodzianom i zajął trzecie miejsce w głosowaniu. Głos na niego oddało 8776 mieszkańców miasta. Dzięki temu na inwestycje przeznaczono około 3 milionów złotych.
Do rowerów dorzuci się także miasto. Projekt został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Do 2017 roku magistrat planuje na ten cel przeznaczyć 13,5 miliona złotych.
Płatności mobilne
Plan jest taki, że pierwsze pół godziny na rowerze będzie za darmo. Po tym czasie trzeba będzie płacić, ale niekoniecznie gotówką.
- Pracujemy nad uproszczeniem wypożyczenia roweru. Planujemy, aby mieszkańcy mogli za niego płacić za pomocą m.in. kart płatniczych – zapowiada Bartosz Zimny, oficer rowerowy.
II etap inwestycji
Realizacja pierwszego etapu łódzkiego roweru publicznego ma zakończyć się jesienią tego roku. Wiosną przyszłego roku planowane jest rozpoczęcie prac nad II etapem, który będzie bardziej rozległy i jego zadaniem będzie podłączenie osiedli do centrum miasta.
Docelowo w Łodzi powstanie 100 stacji obsługujących aż 1000 rowerów. Do systemu będą mogli przyłączyć się prywatni przedsiębiorcy.
Nowa nazwa
Łódzki rower publiczny to nazwa tymczasowa. Nowa ma być niepowtarzalna.
Konkurs będzie ogłoszony w mediach społecznościowych. Planujemy go zorganizować, jeszcze zanim wyjadą na ulice pierwsze rowery, ale po wyłonieniu wykonawcy.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Urząd Miasta w Łodzi zaproponował 50 stacji dla roweru publicznego:
Autor: JZ/i / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź