Jedni przełączają kanał w telewizorze, żeby je ominąć, a inni... idą na nie do kina. Sześciogodzinny maraton reklamowy rozpocznie się już 21 listopada w czterech miastach - Warszawie, Poznaniu, Szczecinie oraz Gdańsku.
Noc Reklamożerców to jedyny w swoim rodzaju spektakl złożony tylko i wyłącznie z reklam. Obok festiwalu w Cannes jest największym międzynarodowym świętem reklamy.
Od ponad 27 lat na całym świecie oraz 16 lat w Polsce, co roku gromadzi wielkie ilości widzów. Prezentowana na 5 kontynentach, w 160 miastach i oglądana przez ponad 300 000 widzów na świecie, od Władywostoku po Nowy Jork, przez Dżakartę, Liban, Pekin, Warszawę i… Włocławek czy Elbląg.
W programie każdego roku pokazywane jest około 400 dotąd nie emitowanych filmów, w które nie ingeruje żadna cenzura. Spoty są starannie wyselekcjonowane przez Francuza Jean Marie Boursicota.
To on zdecydował pewnego dnia, jeszcze na długo przed innymi ludźmi reklamy, muzeami i oficjalnymi instytucjami, że filmy reklamowe nie są jedynie okazyjnymi wytworami skazanymi na niebyt.
Filmoteka Jeana Marie jest całkowicie prywatna. Co roku Jeana Marie dostaje ponad 25 tysięcy filmów, które musi przejrzeć, opisać a później zmontować. Taki ogrom pracy nie mógłby się odbyć bez współpracy agencji, producentów, reklamodawców, sponsorów, kin oraz, oczywiście wiernych widzów Nocy Reklamożerców.
Co w tym roku?
Podczas tegorocznego maratonu zaprezentowane zostaną 354 reklamy pochodzące z ponad 50 krajów. Zobaczymy m.in.: Kampanie PNUD Wima Wendersa; Najlepsze reklamy samochodów z festiwalu SATCAR; Euro 2008 - piłka nożna w reklamie; Egipskie kampanie MOBINIL; Paryż w reklamie; Reklamę z Honk Kongu a także najseksowniejsze reklamy.
Na wielkim ekranie reklamowym nie zabraknie również takich gwiazd jak: Spice Girls, Ronaldo, Zinedine Zidane, Carla Bruni, Emmanuelle Beart, George Clooney, David Beckham, Eric Cantona, czy Miklhail Gorbatchev.
Nie tylko reklama
Noc Reklamożerców to również sześć godzin imprezy w niepowtarzalnej atmosferze, muzyka grana przez najlepszych DJ'ów, konkursy, animacje i wystawy.
W tym roku po raz pierwszy wszystkie reklamy zostaną pokazane wraz z polskimi napisami.
Gdzie odbędzie się Noc Reklamożerców?
Od 5 lat polska edycja współorganizowana jest przez sieć Multikino. Tegoroczne pokazy odbędą się również w wybranych kinach sieci Silver Screen.
Festiwal wielbicieli spotów reklamowych będzie trwał przed dwa ostatnie weekendy listopada w 13 miastach Polski
21 listopada - Warszawa (Złote Tarasy), Poznań, Szczecin, Gdańsk
22 listopada - Wrocław (Pasaż Grunwaldzki), Kraków, Rybnik, Łódź
28 listopada - Warszawa (Ursynów), Bydgoszcz, Gdynia
29 listopada - Wrocław (Arkady), Włocławek, Zabrze, Elbląg
Trochę historii
Pierwsza edycja Nocy Reklamożerców na świecie miała miejsce w Paryżu w 1981 roku w niewielkim kinie Kinopanorama. W 2004 Noc święci triumf w największej i najbardziej prestiżowej sali kinowej nad Sekwaną Le Grand Rex. W tym samym roku zostały zorganizowane pierwsze pokazy zagraniczne we Włoszech i w Szwajcarii.
W 1990 roku Noc pokazana została w kilkudziesięciu krajach, poza Europą między innymi w Kanadzie, Chicago i Sydney.
W 1992 roku swoją polską premierę Reklamożercy mieli w Warszawie a w następnym roku również w Krakowie i innych polskich miastach.
Źródło: Multikino/tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Multikino