Związkowcy NSZZ "Solidarność" krytykują pomysł utworzenia Kolei Małopolskiej. Tłumaczą, że boją się likwidacji połączeń i zwolnień wśród pracowników. Wicemarszałek województwa zapewnia ich, że powołanie spółki nie jest jeszcze przesądzone.
Związkowcy wyszli we wtorek na preony na Dworcu Głównym w Krakowie. Rozdawali podróżnym ulotki przestrzegające przed pomysłem utworzenia Koli Małopolskiej: - Chcemy poinformować społeczeństwo o zagrożeniach związanych z planami powołania własnej spółki kolejowej przez województwo małopolskie - mówi Henryk Sikora, przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność".
Boją się powtórki sytuacji ze Śląska
- Obawiamy się powołania nowej spółki, przejęcia przewozów kolejowych. Proces ten jest według nas niewłaściwy, robią go ludzie, którzy się na tym nie znają – tłumaczył Sikora. Wskazywał, że działania podobnej spółki utworzonej na Śląsku skończyły się chaosem.
Związkowcy przewidują też likidację niektórych połączeń: - Oczywiście Kraków się obroni, bo tu jest dużo podróżnych. Najbardziej zagrożone są tereny oddalone od Krakowa: Zakopane, Nowy Sącz, Krynica oraz północna część województwa - wyliczał.
Decyzja z końcem roku
Władze województwa przekonują, że utorzenie Kolei Małopolskiej nie jest jeszcze nawet przasądzone: – Chcemy się do tej sytuacji przygotować i rozważamy różne scenariusze, również powołanie własnej spółki kolejowej – zapowiada Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa.
Zastrzega, że plany powołania samorządowej spółki są wstępne, a decyzja o ich ewentualnym utworzeniu zapadnie pod koniec roku.
Władze miasta szacują, że wprowadzenie małopolskich kolei w zamian za Przewozy Regionalne miałoby nastąpić dopiero za ok. 2-3 lata. – Staramy się postępować bardzo rozważnie i przygotować się wcześniej zaznacza Ciepiela. – To 1,5 tys. osób zatrudnionych i setki osób przewożonych każdego dnia, więc jest to delikatna operacja na żywym organizmie – dodaje.
Przewozy Regionalne bez przyszłości
Wicemarszałek podkreśla, że władze Małopolski są zaniepokojone przyszłością Przewozów Regionalnych: - Ta spółka nie ma zdolności odtwarzania, zdolności inwestycyjnych, ma długi sprzed lat – wylicza Ciepiela. – Jest rozważany scenariusz oddłużenia Przewozów Regionalnych i wówczas podział spółki na regiony może być związany z naszym pomysłem tworzenia Kolei Małopolskich – dodaje.
Autor: nf / Źródło: TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Kraków | Grzegorz Głupczyk