Lekcję internetową, która przybliża główne zagadnienia z historii niemieckiego obozu Auschwitz, udostępniło w językach arabskim, perskim, hiszpańskim i portugalskim Muzeum Auschwitz-Birkenau na swej stronie - podało w poniedziałek biuro prasowe placówki.
- Dotychczas w internecie skorzystać można było z lekcji w językach polskim i angielskim – mówi Paweł Sawicki z biura prasowego muzeum.
Kryterium m.in. frekwencja
Zdaniem szefa Centrum Edukacji i wicedyrektora Muzeum Andrzeja Kacorzyka wybór kolejnych języków, na które przekładane są lekcje, związany jest m.in. z frekwencją, choć nie jest to kryterium najważniejsze. - Hiszpanie to jedna z największych grup odwiedzających Miejsce Pamięci. W ubiegłym roku przyjechało ich ponad 52 tys. Jednak hiszpańska i portugalska wersja lekcji to przede wszystkim próba dotarcia z wiedzą o Auschwitz do ludzi mieszkających w Ameryce Środkowej i Południowej, którzy z przyczyn obiektywnych mają trudności z przyjazdem do Polski — zaznaczył.
Z kolei tłumaczenie lekcji na arabski i perski nie ma związku z frekwencją. - Jeśli chodzi o liczbę odwiedzających, to cały obszar państw arabskich oraz Iran niemal nie istnieje w naszych statystykach. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że często to właśnie tam historia Holokaustu przedstawiana jest w bardzo zniekształcony sposób, albo wręcz poddawana w wątpliwość i wykorzystywana politycznie. Młodzi ludzie, którzy nie władają językiem angielskim powinni — a Internet doskonale się do tego nadaje — mieć możliwość zdobycia rzetelnej wiedzy i móc czytać o Auschwitz w ojczystych językach — mówi Kacorzyk.
Kompendium wiedzy
Lekcja "Auschwitz - obóz koncentracyjny i zagłady" jest obszernym kompendium wiedzy dotyczącym podstawowych zagadnień z historii obozu. Zawarte w niej są zarówno najistotniejsze fakty i daty w formie historycznego wykładu, jak i wiele tekstowych, dźwiękowych oraz filmowych relacji byłych więźniów, które zostały wzbogacone o współczesne i historyczne fotografie.
Autorami lekcji są naukowcy z Centrum Badań Muzeum: Jacek Lachendro i Piotr Setkiewicz. Składa się ona z dwóch części. Pierwsza dotyczy Auschwitz jako obozu koncentracyjnego: jego założenia i funkcjonowania, a także różnych grup więźniów. Przybliżone zostały m.in. warunki bytowe, praca, kary, egzekucje i eksperymenty pseudomedyczne. Druga dotyczy masowej zagłady Żydów. Zawiera rozdziały poświęcone m.in. więźniom Sonderkommanda, komorom gazowym i krematoriom, maskowaniu zbrodni oraz liczbie ofiar.
- Forma lekcji internetowej pozwala nam także na tworzenie specjalnych multimedialnych map, schematów oraz ćwiczeń, przez co powstaje bardzo bogate i użyteczne narzędzie do samodzielnej edukacji, które można także wykorzystywać przykładowo podczas przygotowań do wizyty w Miejscu Pamięci — informuje kierująca dziedziną e-learningu w muzealnym Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście Agnieszka Juskowiak-Sawicka.
Centrum Edukacji prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz. Istnieje od 27 stycznia 2005 roku. Pod aktem założycielskim podpisało się ponad dwustu byłych więźniów. Prowadzi szereg zajęć skierowanych do uczniów, studentów, nauczycieli i edukatorów. Są to studia, seminaria, konferencje, pobyty studyjne, wykłady, warsztaty i prezentacje multimedialne.
Niemiecki obóz
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 roku, aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów.
W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 roku powstało muzeum, które obejmuje byłe obozy Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau.
Autor: JUST / Źródło: PAP/TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu