Po 710 dniach, wylaniu hektolitrów betonu i tysięcy ton kruszywa zakończono budowę nowej drogi startowej na lotnisku w Pyrzowicach. To właśnie na niej będą lądować największe samoloty pasażerskie świata.
Nowa droga startowa ma 3200 m długości i 45 szerokości, a jej budowa pochłonęła 157 mln zł. Dzięki temu Pyrzowice stały się jedynym portem regionalnym, będącym w stanie przyjąć takie latające kolosy, jak Airbus 340, czy Boeing 747.
"Papuga" przetestowała, czas na biurokrację
Prowadzą do niej trzy drogi kołowania oraz dwie drogi szybkiego zjazdu dla kierunków wschodniego zachodniego. To tzw. speedway’e, umożliwiające szybkie opuszczenie pasa. Dodatkowo wykonano zjazd w prostopadłą drogę kołowania.
- Teraz przed nami kilkumiesięczny okres przygotowania drogi do całkowitej gotowości operacyjnej. Polega on na opracowaniu zmian m.in. do dokumentacji rejestracyjnej lotniska czy porozumienia o współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, jak również rejestracji nowych pomocy w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych – powiedział Cezary Orzech, rzecznik lotniska w Pyrzowicach.
Jak dodaje, otwarcie i pierwsze regularne loty z nowego pasa zaplanowano na maj 2015 r.
Kilometry kabli, hektolitry betonu
Budowa drogi rozpoczęła się w lutym 2013 r. W ciągu ponad 90 tygodni zużyto 421 tys. ton kruszywa, 12 tys. m sześc. betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno–bitumicznej, dziewięć tys. kg farby, kilkadziesiąt kilometrów kabli, a do oznakowania nawigacyjnego zamontowano 1097 świateł.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2013 r. odprawiono tu ponad 2,5 mln podróżnych.
Nowa droga startowa będzie mogła przyjąć największe samoloty:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: rf / Źródło: TVN24 Katowice
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe