Po 46 latach chorzowska kolejka znów jeździ
Data startu odnowionej "Elki" (nazwa pochodzi od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje) nie jest przypadkowa. Dokładnie 46 lat temu, 7 i 8 września 1967 świętowano uruchomienie starej kolejki.
Dwukilometrowa trasa
Na ponad dwukilometrowej trasie kolejki jest 15 ośmioosobowych gondoli i 30 kanap czteroosobowych, poruszających się na wysokości od 8 do 18 metrów. W gondolach mogą podróżować zarówno osoby niepełnosprawne, jak i rodziny z dziećmi w wózkach. Kolejka porusza się maksymalnie z prędkością 5 metrów na sekundę. W ciągu godziny przewieźć może 1600 osób.
Projektujący "Elkę" specjaliści rozważali różne koncepcje przebiegu trasy w 600-hektarowym Parku Śląskim, usytuowanym na pograniczu Chorzowa, Katowic i Siemianowic Śląskich. Ostatecznie zwyciężyła ta łącząca teren w pobliżu wesołego miasteczka z okolicami Stadionu Śląskiego. W tych dwóch miejscach powstały stacje kolejki.
Unijna dotacja
Jak podaje rzecznik Parku Śląskiego Łukasz Buszman, koszt nowej kolejki to 33 mln złotych. Jej realizacja była możliwa dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
Dotacja z tego źródła to 85 procent wartości inwestycji, pozostałe środki to wkład własny Parku Śląskiego.
Przez 40 lat woziła ludzi
Budowa nowej kolejki ruszyła w lutym tego roku. Zastąpiła popularną niegdyś "Elkę", która była tak zniszczona, że trzeba ją było rozebrać. Stara "Elka" przez prawie 40 lat należała do największych atrakcji parku, w którym znajdują się m.in.: wesołe miasteczko, planetarium i ogród zoologiczny. Kursowała po parku na trzech odcinkach o łącznej długości około 6 kilometrów. Rocznie przewoziła średnio 135 tysięcy osób.
Park Śląski w Chorzowie:
Mapy dostarcza Targeo.pl
Autor: jsy/b / Źródło: TVN24 Katowice/ PAP
Źródło zdjęcia głównego: parkslaski.pl