Ustępowanie miejsca ciężarnym kobietom w komunikacji miejskiej wciąż dla wielu pasażerów nie jest oczywiste. Z myślą o tym, pewien szanghajski projektant stworzył serię wymownych grafik. Warszawski ZTM postanowił zapytać, co o kampanii sądzą internauci.
Ustąpienie miejsca w komunikacji miejskiej lub przepuszczenie w sklepowej kolejce kobiet w ciąży nadal stanowi problem. Szanghajski projektant Shiyang On na zlecenie pewnej chińskiej firmy przygotował trzy plakaty, które mają zwrócić uwagę na te kłopotliwe sytuacje i zachęcić pasażerów do rezygnacji ze swojego miejsca.
"Wstań dla ciężarnej"
Serię plakatów nazwano "Stand up for the pregnant", co można przetłumaczyć z angielskiego jako "Okaż swoje wsparcie kobietom w ciąży", ale także "Wstań dla ciężarnych". Na każdym z takich obrazków umieszczono zdanie "Ustąp miejsca komuś, kto nosi coś ważniejszego".
"Popieracie akcję?"
Zdjęcia projektanta zamieścił na swoim profilu na Facebooku m.in. warszawski Zarząd Transportu Miejskiego i zapytał o zdanie internautów.
Trafiły do nas takie trzy obrazki wykonane dla Yili milk przez szanghajskiego projektanta Shiyang He. Jak je odbieracie?... Posted by Zarząd Transportu Miejskiego on 9 lipca 2015
"I tak nie zadziała" vs. "Bardzo wymowne"
Internauci podzielili się w komentarzach, czy taka akcja jest potrzebna i będzie skuteczna. "I tak nie zadziała na młodych facetów i nastolatków. Jeżdżę ZTM już dobre 10 lat i to są najgorsze niewychowane grupy" - pisze jedna z użytkowniczek. Inna dodaje, że podstawą jest odpowiednie wychowanie już od najmłodszych lat. 'Trzeba dziecku od małego wpajać, że nie jest samo na świecie. Niestety mamy coraz więcej młodych egoistów" - pisze internautka Grażyna.
Mojej żonie prawie nikt nie ustępował miejsca jak była w ciąży, a nie mamy w zwyczaju wymuszać miejsca lub prosić kogoś o ustąpienie... Może czasy się zmienią... Chociaż w dobie słuchawek na głowie i oczach wlepionych w smartfony nikt nic nie widzi, co się dzieje dookoła niego. komentarz internauty pod wpisem ZTM
Inni chwalą kampanię za prosty i czytelny przekaz. "Śliczne i bardzo wymowne", "Na pewno obrazowe i śliczne. Ale czy zadziałają? Nic nie zastąpi wychowania i wychowania do życia w społeczeństwie" - czytamy w komentarzach. Są też tacy, którzy chętnie widzieliby odsłonę takiej akcji w warszawskich autobusach i tramwajach. "Powinniście obkleić nimi całe wnętrza" - przekonuje jedna z internautek.
Autor: nb,ts/sk / Źródło: boredpanda.com
Źródło zdjęcia głównego: behance.net | Shiyang On