Zyskująca na popularności czekolada dubajska przyczyniła się do wzrostu popytu na pistacje. To z kolei doprowadziło do wzrostu cen tych orzechów - wskazał "Financial Times". Według dziennika w ciągu roku pistacje zdrożały o jedną trzecią.
Czekolada dubajska powstała w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma z Dubaju w 2021 roku zaczęła sprzedawać czekoladę z nadzieniem pistacjowym.
Nowy trend. Ceny pistacji wystrzeliły
Popularność nowy przysmak zdobył po paru latach. W grudniu 2023 roku na TikToku pojawił się film, na którym objada się nim młoda kobieta. Kilkusekundowe nagranie obejrzało ponad 120 mln osób.
"FT" napisał, że szał na czekoladę z pistacjowym nadzieniem doprowadził do uszczuplenia o 20 proc. zapasów tego orzecha w okresie od lutego 2024 do lutego 2025 roku.
Ponadto w USA - które są największym na świecie eksporterem tych orzeszków - zeszłoroczne zbiory były wyjątkowo słabe. Co więcej, ich jakość była dużo wyższa niż zazwyczaj, co dodatkowo przyczyniło się do jeszcze wyższych cen.
Czekolada dubajska również nie jest tania. Znana firma Lindt sprzedaje swoją wersję tego delikatesu za 10 funtów (ok. 50 zł) sztuka - cena jest o ponad połowę wyższa niż w przypadków innych czekolad w ofercie tego producenta. Wygórowane ceny nie odstraszają jednak konsumentów, a - jak podkreślił "FT" - niektóre sklepy wprowadzają limity dla klientów, aby nie dopuścić do zbyt szybkiego opróżnienia magazynów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock