Zysk netto portugalskiego koncernu Jeronimo Martins, właściciela między innymi sieci Biedronka, wzrósł po dziewięciu miesiącach 2022 roku o 29,3 procent, do 419 milionów euro - poinformowała spółka w komunikacie. Sprzedaż porównywalna Biedronki w tym okresie wzrosła o 19,5 procent w walucie lokalnej. Wcześniej wyniki finansowe za pierwsze półrocze ogłosiło Dino Polska.
EBITDA Jeronimo Martins po dziewięciu miesiącach wzrosła rok do roku o 17,8 proc., do 1,3 mld euro, a sprzedaż zwiększyła się w tym okresie o 21 proc., do 18,4 mld euro.
W komunikacie szef grupy Pedro Soares dos Santos wyjaśnił, że wpływ na działania handlowe firmy ma zarówno panująca na rynku inflacja, która nasiliła się wraz z wojną w Ukrainie, jak też kryzys energetyczny.
Wyniki finansowe sieci Biedronka
Jeronimo Martins podało, że konsumpcja żywności w Polsce pozostała odporna na zawirowania makro. Przychody Biedronki, w walucie lokalnej, wzrosły po trzech kwartałach 2022 roku o 23 proc., a w samym trzecim kwartale o 26,4 proc.
Sprzedaż porównywalna (LFL) w sieci Biedronka wzrosła po trzech kwartałach 2022 roku o 19,5 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż sięgnęła 12,7 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 19,7 proc.
W trzecim kwartale sprzedaż porównywalna Biedronki, w walucie lokalnej, wzrosła o 23,3 proc. W walucie euro sprzedaż sięgnęła w tym okresie 4,4 mld euro, 21,6 proc. więcej rok do roku. Wynik EBITDA Biedronki wzrósł o 15,1 proc. (o 18,3 proc. w walucie lokalnej).
Marża EBITDA Biedronki sięgnęła 8,8 proc. w trzecim kwartale (9,1 proc. po trzech kwartałach). Marża rok do roku spadła o 50 punktów bazowych, co odzwierciedla wzrost kosztów, zwłaszcza energii i paliw.
Jeronimo Martins poinformowało, że we wrześniu wypłaciło specjalny bonus pracownikom Biedronki w wysokości 22 mln euro.
W sierpniu br. sieć Dino Polska poinformowała, że w pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży przekroczyły 8,7 mld zł i były o 45,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Dynamika sprzedaży w sklepach, które istnieją od co najmniej roku (LFL) wyniosła 25,5 proc.
Nowe sklepy
Biedronka otworzyła 65 nowych sklepów, przemodelowała 252 miejsca, a także rozpoczęła działalność nowego centrum dystrybucyjnego.
Sieć Dino Polska w pierwszym półroczu br. otworzyła 162 nowe sklepy i na koniec czerwca posiadała łącznie 1975 placówek, o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Z kolei firma Lidl w lipcu br. informowała, że poprzez otwarcie kolejnej placówki w Warszawie, świętowała otwarcie 12 tys. sklepu na arenie międzynarodowej.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock