Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta niektórzy klienci sieci sklepów Biedronka zostali wprowadzeni w błąd przy okazji akcji promocyjnej. UOKiK nałożył na właściciela sieci obowiązek przyznania im środków finansowych. Do klientów trafiają już SMS-y z informacją o przyznaniu im vouchera w kwocie 150 złotych.
Prezes UOKiK wydał w tym tygodniu decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną "Magia Rabatów - Zabawki i Książki - Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.".
Wprowadzanie klientów w błąd
Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher - podał UOKiK.
Urząd wyjaśnił, że w ramach promocji posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy. W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia.
"Ze skarg, które otrzymywał Urząd wynikało, że konsumenci byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii" - wskazał UOKiK. Zwrócił też uwagę, że informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie - wydrukowaniu paragonu z voucherem.
"Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji" - wskazał urząd.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której nałożył na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, środków finansowych.
Spółka realizuje decyzję prezesa UOKiK
Biuro prasowe sieci Biedronka poinformowało biznesową redakcję tvn24.pl, że Jeronimo Martins Polska realizuje decyzję Prezesa UOKiK. "W związku z czym klienci, w ramach posiadanych przez spółkę zgód na kontakt w celach marketingowych, otrzymali za pośrednictwem wiadomości SMS informację o przyznaniu im vouchera w kwocie 150 złotych" - czytamy w przesłanym oświadczeniu.
Biuro prasowe dodało, że szczegóły na temat decyzji zostały również zamieszczone na stronie internetowej sieci, w aplikacji, w sklepie na tablicy ogłoszeń oraz na oficjalnym profilu w serwisie Facebook.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock